Fresh Atelier, het vernieuwende retailconcept dat Delhaize exact 1 jaar geleden lanceerde, won vandaag de prestigieuze Mercuriusprijs van Comeos. Met dit concept wil Delhaize nog meer inspelen op die klanten die op zoek zijn naar ultraverse, gezonde, flexibele en handige maaltijdoplossingen. Tegelijkertijd wordt in dit winkelconcept het digitaal en fysiek boodschappen doen met elkaar verweven wat uniek is in België. Op dit moment telt Delhaize 5 Fresh Atelier winkels en nog dit jaar komen er nog 5 nieuwe winkels bij in Brussel. Voor 2020 staan er nu al 30 gloednieuwe winkels op het programma. Delhaize is ook trots om te melden dat de 5 nieuwe winkels in Brussel ook bevoorraad zullen worden via het fietsconcept Urbike.

We kunnen er niet omheen: het consumentengedrag ondergaat de laatste jaren een ware metamorfose. Convenience, flexibiliteit, gezondheid, digitalisering en mobiliteit zijn de kernwoorden van deze revolutie. Denken we maar aan de stijgende vraag naar snelle, gezonde lunches on the go of het online bestellen van voeding via verschillende diensten. Delhaize wil daar optimaal op inspelen. 1 jaar geleden opende de eerste Fresh Atelier in Galerij Ravenstein zijn deuren. En net vandaag wint Delhaize Fresh Atelier de prestigieuze Mercuriusprijs voor het meest innovatieve winkelconcept van 2019.
Het verdict van de jury kon niet duidelijker zijn: een innovatief concept dat sterk inspeelt op actuele trends én met een grote strategische impact zodat deze als hefboom kan fungeren om Delhaize in alle winkelformules onderscheidend te maken voor de concurrentie.
“Delhaize wil met deze nieuwe winkelformule een antwoord bieden op de huidige behoeften van de klanten in een stedelijke omgeving: on the go, gezond, makkelijk en super lekker… De focus ligt dus op de dienstverlening aan de klant. Dit is een voorbeeld van “instant retail” waarbij on the go, fysiek en digitaal winkelen voor de eerste keer op deze manier worden gecombineerd. We zijn dan ook erg trots dat we deze erkenning vandaag mogen ontvangen”, zegt een trotse CEO van Delhaize Xavier Piesvaux.

Verdere expansie
Een jaar na datum telt het netwerk van Fresh Atelier al 5 winkels: 2 in Brussel, 2 in Antwerpen en 1 in Leuven. De focus in het eerste jaar lag op het uittesten en bijstellen van het concept. Nog dit jaar zal het netwerk uitgebreid worden met 5 nieuwe winkels in Brussel. Voor 2020 staan er al 30 nieuwe winkels op de planning.
Samenwerking met Urbike
De klant van Fresh Atelier is bezig met gezondheid én convenience maar hecht ook belang aan duurzaamheid, net als Delhaize. Binnen het strategisch duurzaamheidsplan Lion’s Footprint heeft Delhaize de ambitie om CO²-neutraal te worden tegen 2021. Eén van de manieren om hierin te slagen is om te kijken naar alternatieven voor transport. Zo was Delhaize de eerste retailer in Brussel die beroep deed op Urbike waardoor Fresh Atelier Ravenstein in Brussel sinds april 2019 beleverd wordt per fiets. Deze samenwerking is zo positief dat Delhaize heeft beslist om de 5 nieuwe winkels in Brussel ook te laten bevoorraden via het systeem van Urbike. Ook in andere steden bekijken we de mogelijkheid om dit te voorzien.

Wat is nu eigenlijk Fresh atelier ?
Blikvanger in het nieuwe concept is het Fresh Atelier met ultraverse producten en bereidingen. Klanten willen vandaag oplossingen die hen het leven makkelijker maken. Dit Fresh Atelier garandeert de versheid van de producten door op dagbasis te werken, met recepten die helpen bijdragen tot een evenwichtigere voeding. Naast salades, soepen en warme maaltijden kan de klant ook dagverse sushi, jus en ter plaatse vers gebakken broodjes vinden. Ook een lekkere kop koffie hoort hier uiteraard bij. Elke winkel tracht ook lokale samenwerkingen op te zetten met plaatselijke horecazaken.
14000 producten beschikbaar op 100 m²: digital meets physical
Naast het convenience-gedeelte kunnen klanten genieten van een winkel op hun maat. Op een oppervlakte van 100 m² kunnen ze maar liefst 1500 producten vinden: verse producten, vers brood, gebak, dranken,… De kassa’s zijn snel en efficiënt in de vorm van Quickscan kassa’s. Daarnaast kunnen klanten ook gebruik maken van de Yeswescan-app om via de smartphone hun producten te scannen en te betalen.
Maar klanten van Delhaize Fresh Atelier kunnen ook beroep doen op de bekende diensten van het online platform Delhaize.be waar ze het volledige Delhaize-assortiment van 14.000 producten kunnen terugvinden. Vanaf nu kunnen klanten hun bestellingen ophalen in een Delhaize Fresh Atelier en dit aan dezelfde prijzen en tarieven als andere bestaande Delhaize.be-afhaalpunten. Met dit type afhaalpunt mikt Delhaize op klanten in een stedelijke omgeving die overdag of na het werk hun boodschappen komen ophalen.

Foto’s: Delhaize België