Gisteren bracht Koen Kennis, schepen voor mobiliteit, samen met De Lijn en de aannemer een bezoek aan de werf op het Operaplein. De afbraakwerken van het premetrostation Opera draaien op volle toeren. Ondertussen worden ook de tramsporen gelegd in de nieuwe tramtunnel op niveau -3 zodat de tram in juni 2017 onder de Leien kan rijden. Aan het Operaplein graven arbeiders om de meer dan 20 meter diepe wanden van de nieuwe ondergrondse parking te realiseren.
In september 2016 is de afbraak van het oude premetrostation Opera begonnen. De werken duren in totaal 24 maanden, tot september 2018. Ondertussen is het premetrostation bijna volledig gestript. De aannemer is nu bezig met de ruwbouwwerken van het toegangspaviljoen, ook  ‘de lichtput’ genoemd. De lichtput, op de hoek van de De Keyserlei en het Operaplein, wordt uiteindelijk de centrale toegangspoort tot het vernieuwde premetrostation. Dankzij koepels in het dak laat het paviljoen daglicht door tot op niveau -3 van het station. Het paviljoen geeft rechtstreeks toegang tot de perrons en de parking.
Daarnaast stoomt de aannemer de tramtunnel op niveau -3 klaar voor ingebruikname vanaf juni 2017. Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “De werken aan het Operaplein zijn indrukwekkend.Momenteel worden de sporen voor de toekomstige tram aangelegd. Vanaf juni 2017 zal de tram daar ondergronds rijden en kan de noord-zuidverbinding gerealiseerd worden. Bovengronds is dat dan immers niet meer mogelijk omdat de Leien onderbroken worden voor de aanleg van het nieuwe Operaplein.” Waar het nieuwe plein voor de Opera komt, komt een grote bouwput en worden de tramsporen (tijdelijk) opgebroken. De Leien worden onderbroken vanaf 1 juni 2017 tot en met december 2018.
Aan het Operaplein zijn arbeiders nu bezig aan het uitgraven van de wanden voor de ondergrondse parking. Door middel van beschoeide sleuven (n.v.d.r. het manueel uitgraven van een sleuf in de grond om zo de wanden van de parking te kunnen aanbrengen) plaatsen zij handmatig de panelen voor de nieuwe wanden. Momenteel bereiken de sleuven ongeveer hun maximale diepte, ongeveer 22 meter.
Geïnteresseerden kunnen de evolutie van de werken volgen via www.noorderlijn.be.