‘De Vloed’ speelt zich af aan zee. Er is een huis bij de zee, en daarin woont een verliefd paar, een man en een vrouw. Ze hebben hun leven mooi ingericht: een prachtige omgeving, tijd voor elkaar, tijd voor zichzelf. Maar op een ochtend liggen er aangespoelde lichamen op het strand, eerst enkele volwassenen, dan een kind. Hij doet er alles aan om zijn leven zo onverstoord mogelijk verder te kunnen leiden. Zij raakt steeds verder aangetast. Daar waar het verliefde stel vroeger zo goed samen stil kon zijn, wordt hun stilte nu een afgrond van onbegrip. Ze had het kind misschien nog kunnen redden of vasthouden, denkt ze, als hij haar maar had geholpen? Of is ze eigenlijk laf, en zoekt ze in hem een excuus om niet te moeten handelen? Waarom zegt hij niets?

‘De Vloed’ gaat over onze (on)mogelijkheid tot empathie, over hoe we ons gedragen als iets ons geluk bedreigt, over de impact van de wereld op ons privéleven.

‘De Vloed’ is meer gesproken poëzie dan expressief ­toneel. Maar die verstilling is tegelijk de kracht. Het is ­verdomd knap hoe Verrept met enkele goedgekozen meta­foren de liefdesbreuk linkt aan de schipbreuk van de vluchtelingen.
Zo zegt de vrouw: ‘Onze boot zinkt. Jij slaat overboord. En ook ik beland in het water.’
Krop in de keel. (Filip Tielens – De Standaard)
Paul Verrept zocht en vond woorden die zwanger zijn van knusheid en passie maar ook wankelen van machteloosheid. Zijn tekst draagt ‘De Vloed’ en laat van den Broek in alle intimiteit en soberheid excelleren. (Els Van Steenberghe – Focus Knack)

Spel: Clara van den Broek, Hera Hammenecker
Tekst: Paul Verrept
Kostuum: Barbara De Laere
Licht- en geluidsontwerp: Eric Engels
Vorm: Clara van den Broek, Paul Verrept, Eric Engels en SKaGeN
Choreografisch advies: Randi De Vlieghe
Stemopname: Jeroen Wuyts
Zakelijke leiding: Korneel Hamers
Productie: SKaGeN
In samenwerking met De Studio/Villanella
Met de steun van Het Vlaams Fonds voor de Letteren De Vlaamse Gemeenschap.

WWW.SKAGEN.BE

Foto: www.thassos.be