Wie niet weet wat De Mol is, heeft een van de grootste televisiefenomenen van de laatste 18 jaar gemist. Het was immers een van de programma’s waarmee de Vlaamse productiemaatschappij Woestijnvis zich op de (internationale) kaart wist te zetten. Het eerste seizoen van De Mol werd uitgezonden in 1998, een jaar nadat het toen net geboren Woestijnvis furore had gemaakt met drie eigen formats: Man bijt hond, De Commissie Wyndaele en Alles kan beter. Het kwartet aanstichters – Bart De Pauw, Tom Lenaerts, Michiel Devlieger en Michel Vanhove – zou nog erg lang daarna het creatieve Belgische televisielandschap domineren, maar moest al snel terugkomen van het oorspronkelijke besluit om elke Woestijnvisserie maximaal 2 seizoenen lang te produceren. De Mol lokte in zijn tweede jaargang immers 1,9 miljoen kijkers en sleepte de prestigieuze Gouden Roos (een van de belangrijkste internationale televisieprijzen). Bovendien werd het format aan meer dan 50 landen verkocht – een in die periode ongezien succes. Eigen versies van Who Is the Mole? zijn onder andere in Australië, Duitsland, Zweden, de Verenigde Staten, Polen, het VK, Nieuw-Zeeland, Israël, Spanje, Italië, Bulgarije en Frankrijk te zien en ook Nederland begon er al aan in 1999 met Wie is de Mol?
Het bordspel O m De Mol te spelen, kan je tussen 10 verschillende kaartensets kiezen. Er kan gespeeld worden op twee niveaus: een beginnersversie en een variant voor ‘gevorderden’. Iedere deelnemer krijgt daaruit een Molkaart die moet ingescand worden met een gsm of tablet. Op het beeldscherm krijgt elke kandidaat zo te lezen of hij of zij al dan niet de Mol is. De Mol krijgt ook te lezen wat het codewoord is dat de andere spelers moeten vinden om het spel te kunnen winnen – iets wat hij of zij natuurlijk wil voorkomen! Eenmaal de Molkaarten zijn bekeken, gaat de timer in en zijn er nog maar 45 minuten om het spel te winnen. Er zijn 8 vragenkaarten die elk om de beurt worden omgedraaid en 24 antwoordkaarten die kunnen dienen als antwoord. De bedoeling is om de juiste antwoorden binnen de tijdslimiet te paren met de bijpassende vragen. Dat gebeurt in onderling overleg, waardoor de Mol kan proberen om zijn ’maten’ te beïnvloeden en naar een verkeerd antwoord te leiden. Elke antwoordkaart bevat ook een letter en eenmaal alle vragen zijn beantwoord, moet er met die letters een woord gevormd worden én moeten de spelers raden wie de Mol is. Gelukkig kunnen er ook 3 jokerkaarten ingezet worden.
Als het juiste codewoord niet wordt gevonden, wint de Mol. Als de spelers wél correct zijn, wordt er een eindscore berekend aan de hand van het aantal juiste antwoorden en correcte stemmen op de Mol. Bijna precies zoals je op tv ziet, dus!
Technische details Doelgroep: jongens & meisjes van 12 jaar en ouder en hun volwassen vrienden of familie Aantal deelnemers: 3 tot 6 Gemiddelde speelduur: 45 minuten Verkrijgbaar vanaf: 6 februari Consumentenadviesprijs: € 28,99