Veel Parijzenaars hebben er nog nooit van gehoord; la petite ceinture, de kleine ring van de vergeten spoorweg. De oude spoorbaan is dan ook niet eenvoudig te ontdekken. Een vergeten spoorbaan dicht langs de rand van de boulevard Périphérique, regelmatig overdekt door tunnels of omgeven door hoge gebouwen. Een 32 kilometer lange spoorbaan, gebouwd tussen 1852 en 1867 langs de grenzen van de toenmalige stad.
De geschiedenis van de vergeten spoorweg in Parijs
Parijs anno 1984 was in het bezit van vijf grote treinstations die ieder eigendom waren van verschillende spoorbedrijven. Van samenwerking of afstemming was geen sprake waardoor er geen goede verbinding aanwezig was tussen de diverse stations. Niet alleen passagiers maar ook goederen moesten door middel van paard en wagen naar de diverse stations worden vervoerd. Een omslachtige methode door de drukte en de smalle straten van de Franse hoofdstad. Door het bouwen van een ringlijn zou de stad worden ontzien en werden alle grote stations met elkaar verbonden. Na de bouw is de lijn ook populair onder passagiers die de keuze krijgen uit 29 stations. De aanleg van de metro veranderde de functie van de spoorlijn. De rechtstreekse verbindingen door de stad van oost naar west en van noord naar zuid zorgen voor een dalende hoeveelheid treinreizigers. De algemene introductie van de auto versterkte deze ontwikkeling waardoor de lijn in 1934 zijn passagiersfunctie verloor. Het goederenvervoer stopte aan het einde van de 21e eeuw.
De toekomst van de vergeten spoorlijn in Parijs
De spoorlijn is momenteel nog gedeeltelijk in gebruik. Aan de westzijde is het gedeeltelijk een onderdeel van lijn C van de RER. In het noorden wordt een gedeelte gebruikt als rangeerterrein. De overige rails is afgesloten voor publiek en officieel verboden om te betreden. In het dertiende arrondissement heeft een gedeelte van de rails plaats moeten maken voor woningbouw. Het geeft de stad Parijs de mogelijkheid om de spoorlijn een tweede leven te geven. Er zijn vele particuliere- en overheidsinitiatieven om de spoorlijn te veranderen in een stadspark met wandel- en fietspaden, of het creëren van groentetuinen voor de omliggende bewoners. In het 18e arrondissement, langs de Jardin du Ruisseau, is de eerste tuin van 55 hectaren ontwikkeld. De tunnels kunnen dienst doen als een galerie of als nachtclub. Het 15e arrondissement bedekte het spoor met loopplanken waarna er een 1.3 kilometer lange wandelpromenade is ontstaan. Dagelijks tussen 09.00 en 18.00 is de promenade geopend voor het publiek.
Www.herontdek.be.