Wist je dat er in de kathedraal een Coronakapel is en dat de oorsprong van deze naam er eerder was dan het coronavirus?

Tot voor kort heette de meest oostelijke kapel van de Antwerpse kathedraal Nood-Godskapel, maar in 2018 werd deze kapel decor en thuisbasis voor een kunstwerk van beeldend kunstenaar Javier Pérez: Corona. De Corona van Pérez is een doornenkroon van Murano-glas, geplaatst op een zacht en luxueus aandoend roodfluwelen kussen dat op zijn beurt rust op een fragiele metalen constructie. Kunstenaar Javier Pérez (1968) is afkomstig uit het Spaanse Bilbao; hij leeft en werkt in Barcelona. Zijn werken hebben een sterke symbolische en metaforische zeggingskracht, waarbij Pérez kwistig gebruikmaakt van materialen zoals leer, paardenhaar, latex, glas, brons en porselein, alsook van alledaagse gebruiksvoorwerpen. Zijn favoriete onderwerpen zijn de vergankelijkheid van het leven en de cyclische aard van de natuur, het menselijk lichaam en de tijd.
 
Het is allesbehalve toevallig dat de glazen doornenkroon in de meest oostelijke kapel van de kathedraal is geplaatst, dit is de plaats waar het eerste daglicht binnenkomt. Het duister wordt verdreven, het licht overwint. De doornenkroon staat symbool voor fysiek en mentaal lijden. Door de kroon van glas te maken, wordt de kwetsbaarheid van de lijdende mens belicht. De wankel aandoende metalen constructie vertelt eenzelfde verhaal, maar daartussen ligt het comfortabele kussen dat het geheel in een kostbaar geschenk lijkt te veranderen.

De Kathedraal; Antwerpen; huisstijl; misviering; kunst; bezoekers; toerisme


 
De pietà in de kapel toont Maria met haar dode zoon op haar schoot. Dit christelijke verhaal sluit aan bij de meest pijnlijke ervaring die we als mens kunnen hebben: een moeder die haar dode kind koestert. Is er toekomst als we zo meedogenloos worden geconfronteerd met lijden, onrechtvaardigheid en vergankelijkheid? De glasramen vertellen welke plaats deze vragen krijgen in de christelijke verkondiging. Het linkse en middelste raam laten de lijdensweg van Christus zien. Het derde raam toont Christus’ overwinning op de dood.
 
Corona verbeeldt de paradox van het verdriet om het lijden en de hoop op de toekomst. Naar aanleiding van de komst van het coronavirus in 2020 en de impact die het virus op ons leven heeft, werd de Nood-Godskapel omgedoopt tot Coronakapel, waarmee de kapel ook een plaats is geworden voor het herdenken van de doden en verliezen als gevolg van het coronavirus. 

Foto’s: www.dekathedraal.be