Op donderdag 24 en vrijdag 25 oktober werken 200 eerstejaarsstudenten marketing van de Karel de Grote Hogeschool (KdG) 24 uur aan een vernieuwende campagne rond de Brexit. Ze gaan aan de slag met alle typische Britse producten en gewoontes, om zo het afscheid van de Britten uit de EU eens een positieve twist te geven.

“Het thema is ‘From Brexit to Branding’”, vertelt opleidingshoofd Annette Höhner. “De studenten krijgen de opdracht om een campagne te maken die het gemis aan de Engelsen, hun geweldige steden en producten onder de aandacht brengt. Of die het geblutste imago van de Engelsen een nieuwe boost geeft. We motiveren hen om innovatief te zijn en ver te gaan.”

De studenten krijgen de briefing op donderdag 24 oktober om 8 uur. Begeleid door een uitgebreid team van experten en coaches hebben ze 24 uur tijd om hun campagne te maken. Uiteraard hoort bij elke campagne een finale pitch.
 
Vrijdag 25 oktober presenteren de teams voor de jury. “Er worden 3 toppers gekozen die voor alle medestudenten strijden om de grote eer van strafste campagne. Het team met het meest vernieuwende idee gaat met de Markethon award naar huis.”

De studenten startten met inspiratiesessies en kregen in aanloop naar de Markethon elke donderdag training in creativiteit, strategie, marktonderzoek, pitch en branding. Tijdens de laatste 24-uren worden de studenten bijgestaan door docenten en coaches van de opleiding en externe partners (strategen, art directors, grafisch ontwerpers en copywriters).

Het wordt hun eerste kennismaking met alle aspecten van marketing. Vertrekkend vanuit een sterk concept, werken ze een campagne uit via verschillende communicatiekanalen waarin de digitale media een belangrijke plaats innemen. Annette Höhner: “We willen de studenten uitdagen om creatief te denken, lef te tonen en veel plezier te beleven aan de competitie. Niet alleen de beste campagne, ook het team dat het beste samenwerkt en het team dat het meest hilarische idee ontwikkelt, wordt met prijzen beloond”.
  
Dit soort ervaringsgericht leren is een originele onderwijsvorm. “Wie enthousiast deelneemt en de opdrachten afrondt, is geslaagd. De studenten die vorig jaar deelnamen, bestempelden dit alvast als een fantastische ervaring die hen warm maakt voor marketing en hen een extra boost geeft om de opleiding te doorlopen.”