De Belgische dag van de Champagnewijnen startte dit jaar op een bijzondere manier op het strand van Oostduinkerke, om de vriendschappelijke banden tussen Hellingen, Huizen en Kelders in de Champagne die sinds 2015 ingeschreven staan als werelderfgoed van het Unesco en de garnalenvangst te paard in Oostduinkerke, sinds 2013 ingeschreven op de representatieve lijst van het Immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid van het Unesco, te beklemtonen.
Champagnemarkt wereldwijd : de groei in waarde bestendigd
In hotelschool Ter Duinen in Koksjijde werd de dag voortgezet met een persconferentie waarop Thibaut Le Mailloux, communicatie-directeur van het Comité Champagne, terugkwam op het wijnjaar 2017 en de eerste resultaten van de oogst, een van de vroegste ooit uit de Champagne-geschiedenis. Thibaut Le Mailloux kwam vervolgens terug op de balans van de Champagneverzendingen wereldwijd in 2016, een jaar dat gekenmerkt wordt door de ontwikkeling in waarde van de Champagne-activiteit (met een omzet van 4,71 miljard euro, het tweede beste jaar ooit na 2015).
De diversiteit in de consumptie eveneens bevestigd
Waar traditionele Champagnemarkten hun dynamische groei hebben voortgezet, hebben in verschillende vergelegen landen maar ook in Europa, verschillende markten hun status van groeiland bevestigd. In die landen stijgt ook de belangstelling voor verschillende soorten Champagne. Zo werd in 2016, 8,6% meer Rosé-Champagne uitgevoerd en 4,7% meer cuvées de prestige. Champagne-consumenten tonen een groeiende belangstelling voor steeds zeldzamere en prestigieuze cuvées.
Belgische markt : de thuisconsumptie groeit
Grégoire Van den Ostende, directeur van het Bureau du Champagne Benelux en Marc Mondus, Senior Consultant van markontderzoekbureau GFK, hebben vervolgens een overzicht gebracht van de Champagne-consumptie in de Belgische huishoudens. België is de zesde markt voor Champagne met 5,57% van alle export van Champagneflessen en blijft dus een belangrijk land voor de Champagnestreek, met niet minder dan 616 verzenders op Belgische bodem. Hoewel de bijzondere context van 2016 (accijnsverhoging, witte kassa, aanslagen,…) een invloed heeft gehad op de verzendingen naar België, is de thuisconsumptie van Champagne in 2016 gestegen met 6,7 % in volume en 15 % in waarde. Deze groei kan ook verklaard worden door de de diverifiëring in de consumptie van Champagne en de belangstelling van de Belgische consumenten voor het hogere gamma, met een stijgende interesse voor speciale cuvées, rosé-Champagne en millésimés.
Kristel Balcaen, Belgische laureate van de wedstrijd van de Champagne-Ambassadeurs
De Gentse Kristel Balcaen (44 jaar), sommelier, wijnschrijfster en wijndocente bij Syntra en aan de Vlaamse Wijnacademie, won onlangs de Belgische finale van de Europese westrijd van de Champagne-Ambassadeurs. Kristel zal België vertegenwoordigen op de Europese finale die plaatsvindt van 6 tot 9 november in Epernay.
Bureau du Champagne Benelux
www.champagne.be
facebook.com/champagne.benelux
#champagnebenelux