Elke dag net als de volgende? Is het leven slechts een ‘eeuwige terugkeer’? Routines bepalen ons dagelijks leven en wekken de illusie van eentonigheid. In “The Eternal Return”, schort Clément Layes de tijd slechts een beetje op, saboteert de lineariteit ervan en laat tegelijkertijd een veelheid van acties plaatsvinden. In een besloten ruimte brengt de Berlijnse choreograaf tot 15 performers samen in korte series van acties, geobserveerd en toegeëigend van het alledaagse, die zich herhalen wanneer het aantal artiesten op het podium toeneemt. Eén enkele bewegingssequentie groeit uit tot een complex web van mechanica. Geleidelijk beginnen de relaties tussen de mens en zijn acties naar voren te komen, om vervolgens weer weg te glijden en ruimte te maken voor nieuwe configuraties van ruimte en tijd. Een speelse en toch serieuze caleidoscoop ontwikkelt,
Geïnspireerd door de korte film “Tango” van Zbigniew Rybczynski uit 1981, brengt Layes het samenspel van herhaling en verzameling van personages over op dans. In zijn collage reflecteert de Poolse filmmaker tijdens het socialistische leven op het dagelijks leven in zijn geboorteplaats in Polen. Layes kijkt in plaats daarvan naar de toekomst van de westerse wereld met ‘The Eternal Return’, parallelle werelden stapelen in een veelzijdig beeld van onze samenleving; een samenleving waarin we maar al te vaak onze omgeving uit het oog verliezen en waar routines onze kijk op de wereld vertroebelen. Als een resultaat onthult hij nuances die ons in een nieuw licht naar het vertrouwde laten kijken en ons een blik gunnen in de levens van anderen.
“The Eternal Return” is het eerste choreografische werk van een nieuwe serie, waarin Layes zich bezighoudt met de manifestatie en mechanica van het ritme. Wanneer ervaren we iets en wat is de katalysator voor ons om dit te doen?
choreografie Clément Layes uitvoering Asaf Aharonson, Daniel AlmgrenRecén, Cécile Bally, Rafal Dziemidok, Ulrike Gabe, Steven Koglin, Calissa Layes, Felix Marchand, Lee Méir, Ixchel Mendoza Hernández, Larisa Navojec, Liselotte Singer, Bahar Temiz, André Uerba, Nir Vidan, Albrecht Walter dramaturgie Jonas Rutgeerts artistieke samenwerking Jasna L. Vinovrski  geluid Steve Heather podium Jonas Maria Droste, Chris Gylee, Clément Layes licht Ruth Waldeyer kostuums Malena Modeer  public relations / productie  björn & björn
productie  Public in Private / Clément Layes coproductie  Platform 0090, Manège – Scène Nationale de Reims. gefinancierd door het Capital Cultural Fund, de Senaatsafdeling voor Cultuur en Europa, het Fonds Transfabrik – Duits-Frans fonds voor podiumkunsten. ondersteund door STUK Leuven, Fabrik Potsdam, SOPHIENSÆLE. Met dank aan Flutgraben eV
Clément Layes
27, 28 September 2018
@ STUK, Leuven

Foto’s: 0090 / Diego Agullo