Het aantal seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) explodeert in België. In 15 jaar is het aantal gemelde gevallen van chlamydia vermenigvuldigd met 7, dat van syfilis met 20 en gonorroe met 5[1]. Deze sterke stijging van soa’s, vooral onder jongeren tussen 15 en 30 jaar, is de aanleiding van een samenwerking van Durex en VICE met het Nederlandse kunstenaarsduo Van Santen & Bolleurs. Zo willen ze jongeren aansporen om condooms te gebruiken. Dit blijft de enige manier om soa’s te voorkomen en taboes te doorbreken. Resultaat is een coole, luchtige video vol humor, waarin vruchten en groenten seks ontdekken: en ja … het spelen met een condoom is net zo sexy als het spelen met een joystick van een videogame!

Niets sexyer dan de dingen in eigen hand nemen
Leren hoe je een condoom om doet om zijn prachtige aubergine, grote banaan, smaakvolle witloof, elegante prei of lange komkommer, …; de eerste stappen op het gebied van seks zijn niet altijd gemakkelijk, maar zo belangrijk! Durex en VICE willen, zonder aanstootgevend te zijn, op een coole, suggestieve en sexy manier, met sensuele materialen, jongeren sensibiliseren. In verschillende video’s, die zijn geproduceerd door het Nederlandse kunstenaarsduo Van Santen & Bolleurs, volgen we jonge groenten en vruchten die elkaar ontdekken. Een ervaren stem begeleidt hen en herinnert hen aan het belang van condooms door middel van leuke metaforen. Op het eind zijn de groenten en het fruit voorbereid om veilig te vrijen, zonder iets af te doen aan de romantiek van het moment. “Veel plezier, we beschermen je”.  

Noodzaak om jongeren te overtuigen van condoomgebruik
Uit een recent onderzoek blijkt dat meer dan 2 op de 3 Belgen in 2018 nog steeds geen condoom gebruikte[2]. In 15 jaar tijd is het aantal gemelde gevallen van soa in België alleen maar toegenomen. Chlamydia is de meest voorkomende soa in België, gevolgd door gonorroe en syfilis[3]. Vaak hebben deze soa’s geen symptomen maar ze kunnen zeer ernstige gevolgen hebben. Besmetting gebeurt vooral tijdens seks zonder condoom en 34% van de Belgen die getroffen wordt, is jonger dan 25 jaar. Daarom is het belangrijk om te blijven herhalen dat soa’s voorkomen kunnen worden door condoomgebruik. Vooral bij jongeren is dit van groot belang, om taboes te doorbreken en ze ervan te overtuigen om condooms in hun seksuele relaties te integreren.
“Het was voor ons echt een boeiende opdracht om een vleugje humor aan te brengen in het sensibiliseren van condoomgebruik bij jongeren. Het doorbreken van taboes rondom condooms met behulp van een komische toon en afbeeldingen leek ons de beste manier om een positieve boodschap over condooms te brengen. Vooral omdat een condoom gebruiken, de dingen in de hand nemen en meester te blijven over je lot heel sexy is!”, aldus Van Santen & Bolleurs, het Nederlandse kunstenaarsduo die de video’s produceerde.

“Als grootste condoommerk is het informeren en voorlichten over het gebruik ervan een integraal onderdeel van onze missie. Bij jonge mensen zien we nog steeds te weinig condoomgebruik, en daarom besloten we om op een andere manier te communiceren over het belang hiervan.  Met hints en grappige en kleurrijke beelden, in de hoop om eindelijk het gebruik van condooms te normaliseren”, legt Mathias Gaquière, marketingdirecteur van Reckitt Benckiser Benelux, uit.
“We zien helaas dat soa’s een groot probleem zijn bij jongeren. Om hen deze belangrijke boodschap over het gebruik van condooms over te kunnen brengen, hebben we voor deze ‘Cum Prepared’-campagne onze kennis over dit moeilijk bereikbare publiek met Durex gedeeld,” voegt Naique Tanate, hoofd van VICE + Benelux toe.
De eerste video van de serie “CUM PREPARED” getiteld “The Smooth Operator”, met een jonge aubergine en perzik, komt vandaag uit op de website van VICE: https://www.vice.com/be/partners/durex-cum-prepared
De andere twee video’s verschijnen op hetzelfde platform in juni en juli.

[1] Bron: Sciensano
[2] Volgens een studie die in januari 2019 werd uitgevoerd door Ipsos bij een representatieve steekproef van 1082 Belgen.
[3] Bron : Sciensano

Foto’s & video: pr-ide