Met Crypto Art Expo wil het jongerenbureau Trendwolves het brede publiek laten kennismaken met Crypto Art. Dat doet het door Crypto Art te exposeren in publieke ruimtes via digitale schermen. Daarnaast wil het nieuwe concept met de steun van Art United ook jonge kunstenaars wegwijs maken in de cryptowereld door hen te leren hoe ze van hun werk een NFT kunnen maken en zo waarde kunnen creëren.

Het Gentse Trendwolves verdiende in het verleden met projecten als ‘UrbanCrafts’ en ‘Artists in Company’ al zijn strepen met het bouwen van straffe communities binnen de creatieve jongeren scene. Het trendbureau onderhoudt vanuit zijn dagdagelijks werk nauwe contacten met creatieve jonge makers.
Volgens Maarten Leyts , oprichter van Trendwolves, is creativiteit altijd al een belangrijke aspiratie geweest binnen jongerencultuur alleen wordt die aspiratie vandaag de dag steeds meer door technologie aangedreven. Dat merk je aan hoe jongeren creatief hun identiteit vormgeven binnen sociale netwerken maar ook in hoe ze popcultuur, kunst en technologie laten versmelten.
Crypto-kunst kan immers vele vormen aannemen, van digitale graphics tot muziek, VR- droomlandschappen, of programmeerbare kunst. Deze digitale activa kunnen een verzamelwaarde hebben en kunnen items vertegenwoordigen, waaronder stilstaande grafische beelden, fotografie, GIF’s, video’s, muziek, en nog veel meer.
Het crypto-kunstconcept draait rond het idee van digitale schaarste. Met deze denkwijze behandel je digitale kunst als fysieke goederen en koop, verkoop, verhandel en verzamel je het.

Net als traditionele kunst bestaat crypto-kunst in beperkte hoeveelheden, en in sommige gevallen kunnen kopers de rechten kopen op gedeeltelijke royalty’s en reproductie van het kunstwerk.
Crypto-kunst is meestal digitale kunst, maar het kan ook fysieke kunst zijn die wordt bijgehouden in een blockchain- of “crypto”-systeem. Veel van de beschikbare werken in de crypto-kunst niche zijn kunstwerken met crypto-thema’s, met onderwerpen die gericht zijn op digitale cultuur en technologie.
Deze kunstwerken hebben vaak thema’s die verband houden met de moderne politiek of blockchain en crypto currencies of hun economie en filosofie. Het is echter ook mogelijk om fysieke kunstwerken openbaar te registreren en te authentiseren met behulp van crypto- technologie. Blockchain helpt om het kunstwerk te onderscheiden van vervalsingen en het eigendom van een kunstwerk te verifiëren.
Crypto-kunst kan worden geauthentificeerd en is meestal echt. Net zoals schilderijen worden gesigneerd en geauthentificeerd, kan cryptokunst worden geverifieerd. De verificatie wordt voltooid met behulp van een niet-fungibele token, meestal aangeduid als een NFT. Crypto- kunst of “NFT-gebaseerde kunstwerken” zijn het afgelopen jaar voor duizenden of zelfs miljoenen dollars verkocht via gerenommeerde veilinghuizen zoals Christie’s.

Met Diana Monova, Cindy De Decker, Gianni Vullers, Alexia Janssens, Patteef, Fabio Seminara, Loïs Notebaart, Maya Stoffijn, Phebos Xenakis, Robin Reynders, Stijn Orlans schoven 11 jonge kunstenaars aan bij de 2021 editie. Vlak voor het Kerstverlof kwam er een doorgedreven NFT-opleiding waarbij de artiesten stap voor stap leerden hoe ze hun werk konden ‘minten’.
Hun werken zijn te bewonderen op de 22 digitale schermen van Lijncom in de Antwerpse premetro. Hiermee ondersteunt de regie van de openbare vervoersmaatschappij De Lijn de jonge kunstenaars en het project nog tot eind januari.
Crypto Art Expo wil groeien als markt -en leerplaats voor jonge artiesten zodat er samen met de partners meer ruimte komt voor promotie en communicatie rondom elk geselecteerd NFT-kunstwerk. Het platform zorgt dus voor ondersteuning in de creatie en lancering van de NFT’s. CryptoArtExpo geniet ondertussen de steun van Art United, Lijncom, Social Hippo en Trendwolves.
Meer info vind je op onze CryptoArtExpo website.