Het Truiense cosmocafé won gisteren in het casino van Knokke de prestigieuze Venuez Award voor ‘Best Bar Concept’. Het maandblad VENUEZ bekroont met die awards ondernemers die op een creatieve, innovatieve manier de grenzen binnen de Belgische hospitalitywereld verleggen. Het cosmocafé hoort dus – minder dan één jaar na de opening – bij de meest toonaangevende horeca-concepten in het land. Voor initiatiefnemers Koen Vanmechelen, Pascal Vossius en Ben Elen het bewijs dat internationale ambitie ook van onder de Truiense kerktoren mogelijk is.

Ontmoeting tussen lokaal en globaal
In het cosmocafé maken bezoekers letterlijk deel uit van het werk van Koen Vanmechelen. Een ‘Art of food/food of art concept’ op de snijlijn van kunst, filosofie, gemeenschap en duurzaam engagement. “Waar woorden kruisen ontstaan ideeën”, zegt kunstenaar Koen Vanmechelen. “Het café investeert ook terug in de internationale projecten van Vanmechelens ‘MOUTH Foundation’,” vertelt ondernemer en uitbater Pascal Vossius.
“De kracht van deze award te winnen, ligt in de wetenschap dat verbinding en ontmoeting mensen kan samenbrengen op elke plaats in de wereld,” vult de kunstenaar aan. “Dit bescheiden deelconcept onderstreept het cosmocafé als het café van de toekomst.”
Pascal Vossius: “Het cosmocafé verbindt de internationaal gerenommeerde kunst van Koen met tophoreca in al haar facetten: een kwalitatieve staminee, een uniek interieur, een bijzondere keuken, belevingsvolle nightlife… En vooral: gastheren die dag na dag hard werken om de gasten van het cosmocafé een bijzonder moment te bezorgen. Onze mensen bewijzen daarmee hoe waardevol horeca vandaag is voor een gemeenschap. Daar worden ze nu voor bekroond met de mooiste prijs die je als café in België kan winnen.”
Internationale ambitie
De ambitie van het cosmocafé reikt verder dan Sint-Truiden. Koen Vanmechelen wil met het cosmocafé in vele grote steden hoorbaar zijn: “Zo gaan we tijdens de Biënnale van Venetië een cosmocafé inrichten rond Mensenrechten. Want in een tijd waarin digitale conversaties en virtuele ontmoetingen hoogtij vieren, heeft de wereld nood aan nieuwe plekken voor fysiek samenkomen, voor uitwisseling van ideeën in de reële wereld, voor kruisbestuiving tussen individuen, zoals het cosmocafé.”
Dat beaamt ook Pieter Boudry, Head of Real Estate Sales Development van commerciële partner AB-INBEV BENE. “Cosmocafe is de verdiende winnaar van de award voor Best Bar Concept. Ze zijn hét voorbeeld van professioneel horeca ondernemen. Een café van de toekomst waar gepassioneerde ondernemers een synergie creëren tussen een uniek, sterk concept, een kwaliteitsvolle service en een ‘no compromise’ consumentenervaring. Ik ben dan ook heel blij van een perfect getapte Stella Artois te kunnen genieten in het cosmocafé.
Na de vermelding in de Gault Millau is het jonge cosmocafé met de Venuez Award ondertussen aan een tweede belangrijke erkenning toe. Voor Pascal Vossius smaakt het naar meer: “Ik nam dit jaar afscheid van mijn politieke carrière om negen jaar na mijn laatste horeca-avontuur ook deze passie terug op te nemen. Ik zie deze award als een aanmoediging om de lat nog hoger te leggen.”
Cosmocafé, Groenmarkt 66, 3800 Sint-Truiden. Www.cosmocafe.be

Foto’s: Copyright © 2018 The Cosmopolitan Chicken bvba / Koen Vanmechelen, All rights reserved.