De Karel de Grote Hogeschool (KdG) merkt geen negatieve impact van de coronacrisis op de slaagcijfers van haar studenten. De hogeschool deed een vergelijkend onderzoek naar slaagpercentages na de eerste examenperiode tussen dit academiejaar en het vorige en stelt vast dat het slaagcijfer stabiel gebleven is. Er is zelfs een lichte stijging: van 62,7 % vorig academiejaar naar 64,7 % dit academiejaar (een cijfer dat nog toeneemt in tweede zit).

“Onze studenten hebben enorm doorzettingsvermogen, flexibiliteit en wendbaarheid getoond in deze moeilijke maanden”, stelt Veerle Hendrickx, algemeen directeur. “Onze docenten, studentenbegeleiders, studentenvertegenwoordigers … hebben alles op alles gezet om tijdens de coronacrisis de kwaliteit van het onderwijs en de persoonlijke begeleiding van de studenten te behouden. We zijn erg blij dat al hun inspanningen vruchten afwerpen.”

Inzet studenten en docenten

De studentenraad – die zich tijdens de coronacrisis even hard bleef inzetten om studenten te ondersteunen en hun belangen te verdedigen – reageert positief. Nina Vanhoof, adjunct-voorzitter KdG Studentenraad: “Docenten waren bereikbaar en deden hun best om te helpen, zowel tijdens de les als nadien. De mondelinge examens online vielen heel goed mee en de feedback die we van een docent na een examen kregen gaf veel moed voor wat er na nog kwam. Het was aan de studenten om in te gaan op het aanbod dat docenten voorzien, er was grote bereidheid van docenten om zich flexibel op te stellen.”

Best practices behouden

De studentenraad wees ook op de positieve invloed van online lessen die beschikbaar bleven (video’s, screencasts, ingesproken PowerPoint-presentaties …) en die het voor studenten mogelijk maakten om lessen op hun eigen tempo te volgen.

Ook de studentenbevraging die KdG deed in mei bevestigde dat. “Een aantal studenten heeft er net baat bij dat alle lessen online plaatsvonden omdat dat hen de kans gaf om leerstof te herbekijken”, licht Veerle Hendrickx toe. “We vinden het daarom belangrijk om de best practices van de voorbije maanden te behouden. Volgend academiejaar wordt het onderwijs op KdG nog meer een weloverwogen mix van online en offline lessen. Praktijkvakken en vakken die intensieve begeleiding vragen vinden plaats op de campus en bv. theorielessen bieden we online aan.”

Meer tijd en focus

Studenten halen ook aan dat er meer tijd en focus was omdat er veel activiteiten wegvielen. Veerle Hendrickx: “Docenten merken dat ze keihard hun cursus hebben vastgepakt, in plaats van bijvoorbeeld enkel Powerpoint-presentaties van buiten te leren. Ze hebben de indruk dat het materiaal degelijker gekend is.”

Afronding stages

Alle KdG-studenten kunnen hun stage afronden – ten laatste deze zomer – dus niemand loopt vertraging op bij het afstuderen. “Ze zijn overgeschakeld op thuiswerk, of gingen op zoek – samen met docenten – naar een nieuwe stage. Dat is niet alleen een belangrijk engagement naar onze afstudeerders, maar ook naar het werkveld om studenten zinvol in te kunnen zetten tijdens de coronacrisis. Het gaf studenten de kans hun skills in online werk, flexibiliteit, oplossingsgerichtheid en doorzettingsvermogen extra te versterken”, stelt de algemeen directeur.

Niet aan kwaliteit ingeboet

Veerle Hendrickx: “We volgen altijd alle examenresultaten nauwgezet op. Door de coronacrisis hebben we met extra veel zorg gekeken naar de resultaten van de examens. in uitzonderlijke gevallen hebben we bijgestuurd. Daarbij gebeurt de check of alle leerdoelen van een vak behaald zijn: de lat is dus even hoog blijven liggen.”

Ook de studentenbevraging bevestigt dat. “Het lijkt er zelfs op dat deze maanden van afstandsleren studenten ook andere competenties bijgebracht hebben: ze geven aan gegroeid te zijn in samenwerking.”