De vraag naar bio in België is de afgelopen tien jaar verdubbeld. De 1625 biologische boerderijen in het land volstaan echter niet meer om aan de groeiende vraag van de Belgische bevolking naar deze producten te voldoen. Daarom wil Carrefour via haarAct for Food-platform 50 conventionele boerderijen ondersteunen bij hun omschakeling naar biologische landbouw. Deze verbintenis maakt deel uit van de ambitie van Carrefour om te handelen in het voordeel van voedselkwaliteit door concrete acties om beter te eten. De boerderij Tambourin is de eerste boerderij die met Carrefour deze overgang naar bio heeft gemaakt.
De boerderij Tambourin, een familieboerderij in Rebecq in Waals-Brabant, wordt beheerd door Delphine en Bernard Bartholomew. Als fokkers van melkkoeien zijn ze al meer dan 20 jaar begonnen met het produceren van zuivelproducten met respect voor de gezondheid van klanten en het milieu. Ze bieden een verscheidenheid aan producten: koemelk yoghurt, kwark, verse kaas met speculoos, karamel rijstpap, vanille-crème en volle melk.
 
Een lokale en ambachtelijke productie die evolueert naar bio
 
In 2015 begon de Tambourin-boerderij zijn samenwerking met Carrefour, als lokale producent. Sinds deze lancering zijn hun boerderijproducten verkrijgbaar in een groot aantal Carrefour-winkels in Brussel en Wallonia.
 
Sindsdien hebben Bernard en Delphine Bartolomé dankzij de naleving van regels voor milieu en dierenwelzijn dankzij de kwaliteit van hun producten de productie kunnen verhogen. Voortbouwend op dit successvolle partnerschap, wilden de Tambourin-boerderij en Carrefour hun samenwerking verder ontwikkelen en hun inspanningen bundelen om over te schakelen naar biologische productie. Als onderdeel van deze conversie biedt Carrefour de mogelijkheid aan de boerderij om haar producten in conversie naar in de traditionele afdelingen te commercialiseren.
 
Overschakeling naar bioteelt: een kans voor de boeren
Voor zowel de Tambourin-boerderij als alle bedrijven die dezelfde weg inslaan naar de overschakeling naar biologische landbouw, neemt Carrefour verschillende engagementen. Deze zijn vastgelegd in een charter dat tussen de twee partners is gesloten, waarvan hier een overzicht:

1. Carrefour legt geen exclusiviteit op
2. Carrefour engageert zich voor een periode van 3 tot 5 jaarom een verkoopvolume te garanderen.
3.Carrefour biedt de mogelijkheid om producten in omschakeling naar bio in traditionele afdelingen te commercialiseren.
4. Carrefour is voorstander van milieuvriendelijke verpakkingen.

Op de lange termijn zullen producten uit de biologische landbouw een positieve invloed hebben op boeren, consumenten en het milieu. Carrefour nodigt boeren die geïnteresseerd zijn in dit bio-conversieproject uit om contact op te nemen met omschakeling_bio@carrefour.com.

Foto: Carrefour België