Carrefour heeft vandaag de start aangekondigd van een ambitieus strategisch partnerschap met Meta dat zal worden ingezet in de negen geïntegreerde landen van de groep (Frankrijk, Italië, Spanje, Roemenië, Polen, België, Taiwan, Argentinië en Brazilië). 
Het partnerschap zal vele aspecten van Carrefour’s activiteiten bestrijken, van interne communicatie tot werknemerservaring, klantenrelaties, digitale reclame en digitalisering van folders, lokale communicatie en social commerce. Daarnaast zal het partnerschap ook meerdere platforms en diensten van Meta omvatten: Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger en Workplace. 

DE KLANTERVARING VAN CARREFOUR TRANSFORMEREN
In lijn met de ambitie van Carrefour om de beste digitale ervaringen te leveren, zal Meta Carrefour integreren in zijn programma’s voor de ontwikkeling van mobiele ervaringen. Op die manier zal Meta Carrefour helpen bouwen aan de toekomst van haar mobiele omgeving. 
Om haar klantenervaring te digitaliseren, zal de Groep ook samenwerken met Meta om directe en meer gepersonaliseerde ervaringen aan te bieden via de platforms WhatsApp en Messenger. Bovendien zal Carrefour de winkelmanagers toegang geven tot lokale communicatietools om de platforms van Meta in hun verzorgingsgebied te activeren en zo de versnelling van de lokale digitale marketing te ondersteunen.

In lijn met de opkomst van live shopping en nieuwe consumptiemodellen zal Meta, Carrefour ook ondersteunen bij de ontwikkeling van haar e-catalogusaanbod met behulp van aangepaste tools en innovatieve formaten. Carrefour en Meta werken al samen om promotie te digitaliseren via de WhatsApp Business API. De digitalisering van folders beantwoordt aan de nieuwe verwachtingen van de consument: volgens een recent Ipsos-onderzoek voor Meta geeft 70% van de Fransen de voorkeur aan digitale folders boven de papieren versie. 

De twee bedrijven zullen ook een gezamenlijk aanbod ontwikkelen voor campagnetargeting en -meting binnen Carrefour Links, het platform van Carrefour voor alle media-oplossingen voor de detailhandel, om de doeltreffendheid van reclamecampagnes te verbeteren.

320.000 WERKNEMERS VERBINDEN MET WERKPLEK VAN META
Carrefour zet ook een belangrijke stap in haar interne communicatiestrategie met de aankondiging van de geplande uitrol van Workplace, de bedrijfscommunicatietool van Meta, naar haar 320.000 werknemers. 
Workplace zal geleidelijk ingevoerd worden in het hele bedrijf en in de geïntegreerde landen. Het doel is werknemers in staat te stellen gemeenschappen te creëren en vertrouwde sociale netwerkfuncties te gebruiken in hun dagelijkse werkleven om beter met elkaar te communiceren ongeacht hun positie in de Groep, hun business units of het land waar ze gevestigd zijn. Door silo’s te verwijderen en iedereen met elkaar te verbinden, zal Workplace Carrefour-medewerkers in staat stellen meer directe relaties te onderhouden en meer tijd in het veld door te brengen, ten dienste van de klanten van Carrefour.
Ten slotte zal Carrefour samen met Meta de mogelijkheden onderzoeken die virtual reality zou kunnen bieden, met name voor de opleiding van werknemers. 

“Dit partnerschap met Meta belichaamt de sterke versnelling van Carrefour op het gebied van technologie en haar transformatie tot een digitaal retailbedrijf. Carrefour evolueert om beter tegemoet te komen aan de verwachtingen van onze klanten, werknemers en partners”, aldus Elodie Perthuisot, Executive Director E-Commerce, Data en Digital Transformation bij Carrefour Group. 

“We zijn verheugd om een Frans bedrijf als Carrefour, een van ‘s werelds grootste retailers, te ondersteunen en onze vaardigheden en technologische oplossingen aan te bieden om de digitale transformatie van de Groep te ondersteunen,” aldus Nicola Mendelsohn, Vice President van Meta Global Business Group. “Het doel van dit partnerschap is om Carrefour te helpen innoveren in de manier waarop ze haar klanten bedient en en bij Meta weten we dat dit alleen kan gebeuren als mensen met elkaar verbonden zijn en op elkaar afgestemd zijn. We zijn dan ook verheugd dat het partnerschap van vandaag zich niet alleen uitstrekt tot onze consumentenproducten maar ook tot Workplace.”