Vier maanden na de start van hun samenwerking in Frankrijk versterken Carrefour en Uber Eats hun banden door een exclusieve overeenkomst te ondertekenen voor de levering van dagelijkse boodschappen buiten Ile-de-France. Ook kondigen ze de lancering aan van deze dienst in België.

Sinds 6 april kunnen consumenten in Parijs of de regio Parijs op Uber Eats hun boodschappen doen. De twee merken sloegen de handen ineen bij de start van de lockdown om consumenten te helpen bij het kopen van alledaagse producten, maar ook van hygiëne- en schoonmaakproducten. Deze worden binnen 30 minuten thuisbezorgd via een vijftiental deelnemende Carrefour-winkels.
Dankzij een ambitieus ontwikkelingsplan werd de dienst eind april uitgebreid naar 100 winkels, begin juni naar 200 winkels en begin juli naar 300 winkels. Op 20 juli was de mijlpaal van 330 beschikbare verkooppunten bereikt, waardoor 91 stedelijke gebieden of 25% van de Franse bevolking konden worden bereikt.
Het assortiment groeit wekelijks: van 130 referenties bij de lancering hebben consumenten nu toegang tot meer dan 250 dagelijkse benodigdheden. Het doel is om tegen het begin van het schooljaar 500 producten aan te bieden.
De Carrefour Market- en Carrefour City-winkels zijn aanwezig op de Uber Eats-applicatie en de uitrol van de andere formaten van de Carrefour Groep is in voorbereiding.

En nu een exclusiviteit in de provincie
Op basis van deze veelbelovende resultaten zijn Uber Eats en Carrefour een exclusiviteit overeengekomen voor de ontwikkeling van een boodschappenbezorgdienst in heel Frankrijk, geleverd binnen 30 minuten, als aanvulling van de apps voor maaltijdbezorging die vandaag in Frankrijk aanwezig zijn. Carrefour en Uber Eats behouden de vrijheid om overeenkomsten in Ile-de-France met andere spelers aan te gaan.
Een ontwikkeling die ook internationaal in een stroomversnelling terecht komt
De samenwerking met Uber Eats is niet beperkt tot Frankrijk: eind 2019 was al een eerste overeenkomst getekend met Carrefour Taiwan in 8 steden en met 38 voorbereidingswinkels.
Na Frankrijk is Carrefour België nu het derde land dat profiteert van dit partnerschap. Het zal hier vanaf september operationeel zal zijn met een lancering in Brussel en Luik. België zal niet alleen een aanbod van 30 minuten voor het bezorgen van boodschappen testen, maar ook voor de thuisbezorging van maaltijdoplossingen. Daardoor wordt het mogelijk om de toegang tot kant-en-klare maaltijden die thuis worden bezorgd te democratiseren, en dit dankzij een gevarieerd, gezond en gastronomisch aanbod tegen betaalbare prijzen die reeds in de fysieke winkels worden gehandhaafd.

Andere landen van de Carrefour Groep volgen in de komende maanden.
“Carrefour is erg trots op de samenwerking die werd ontwikkeld met Uber Eats. Zo krijgen onze klanten in Frankrijk en in het buitenland steeds gemakkelijker toegang tot thuisbezorging, via kanalen die onze eigen diensten aanvullen”, zegt Amélie Oudéa-Castéra, uitvoerend directeur e-commerce, data en digitale transformatie bij Carrefour.
“We zijn erg blij dat we onze strategische samenwerking met een deskundige speler als Carrefour kunnen blijven versterken en de toegang tot de levering van boodschappen aan alle Fransen kunnen democratiseren door middel van een betrouwbare, snelle en betaalbare ervaring”, vertelt Stéphane Ficaja, General Manager, Uber Eats Europa Midden-Oosten Afrika.

Foto: Carrefour