Wie gezond wil eten, moet ook de juiste aankopen doen. Maar daar wringt het schoentje, want er bestaan veel misvattingen over wat nu juist gezonde voeding is. Om dit aan te pakken, lanceren Carrefour en Partena Ziekenfonds samen een actiemaand. Elke zaterdag in mei kunnen klanten samen met een erkend diëtist hun winkelkarretje vullen.

Concreet advies

De actie start op zaterdag 4 mei. In 20 Hypermarkten van Carrefour kunnen zo’n 1000 klanten shoppen met een diëtist van de Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten (VBVD). De diëtist adviseert gratis over gezonde en evenwichtige voeding en gaat ook in op concrete winkelvragen. Bijvoorbeeld: ‘Ik eet glutenvrij, wat mag ik dan wel nog eten?’ of ‘Hoe kan ik mijn kinderen een gezonde schoollunch meegeven?’

Gezond shoppen is immers geen sinecure. Elke dag zijn er tegenstrijdige berichten te lezen over wat nu wel of niet gezond is, en etiketten lezen is helemaal niet zo makkelijk. “In 2014 was 18,6% van de totale bevolking obees en we zien dit stijgen. Het probleem start ook alsmaar vroeger: 20% van de Belgische jongeren tussen 12 en 18 jaar heeft overgewicht en 7% van hen is obees. Een gezonde levensstijl kan veel chronische ziektes vermijden, daarom is het belangrijk dat consumenten goed geïnformeerd hun menu kunnen samenstellen”, zegt Lynn Pellens, expert gezondheidspromotie van Partena Ziekenfonds. “Via deze actie willen voedingsadvies ook veel concreter maken. Zo kan je meteen de juiste dingen aankopen en aan de slag gaan.”

Seizoensgebonden fruit en groenten

Tijdens de actie is er bijzondere aandacht voor groenten en fruit én voor lokale en duurzame voedingskeuzes. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) promoot 5 stukken fruit en groenten per dag, en ook in de voedingsdriehoek staan groenten centraal. Het grootste deel van je voeding zou uit plantaardige producten moeten bestaan: minstens twee keer per dag groenten eten en twee stukken fruit. Naast het promoten van meer groenten en fruit, willen Carrefour en Partena Ziekenfonds via deze actie de consumenten ook bewust maken van het belang van een duurzame keuze door te kiezen voor lokaal geteeld seizoensfruit en –groenten. In dat kader zet Carrefour zich via Actie 4 van haar platform Act of Food in om producten van Belgische oorsprong te bevoordelen. De retailer geeft voorrang aan Belgische producenten om de lokale economie te ondersteunen, de milieu-impact te verminderen en kwaliteitsproducten te garanderen.

Carrefour heeft als doel de leider van de voedseltransitie te worden en heeft hiervoor het platform Act for Food gelanceerd. Met het programma onderneemt Carrefour concrete acties om iedereen beter te laten eten.

Waar en wanneer worden de sessies georganiseerd?

De coaching zal elke zaterdag plaatsvinden in mei 2019 in de volgende 24 Hypermarkten Carrefour: Brugge B-Park, Burcht, Drogenbos, Evere,  Korbeek-Lo, Kraainem, Kuringen, Oostakker, Schoten, Sint-Denijs-Westrem, Tienen, Turnhout,  Zemst, Ans, Oudergem, Sint-Agatha-Berchem, Bierges, Bomerée, Herstal, Jambes, Marche en Famenne, Mons, Waterloo en Wépion.

Praktische informatie
Begeleiding door een diëtist(e) elke zaterdag van mei 2019;
Van 10u tot 18u;
6 winkels per zaterdag;
2 diëtisten per winkel;
Individuele sessies van 20 minuten per klant per diëtist;
Toegang tot de 1000 sessies is alleen mogelijk door middel van voorafgaande online registratie