In september lanceerde Carrefour haar manifesto Act for Food, een wereldwijd programma met acties die Carrefour onderneemt om iedereen beter te laten eten. Act for Food is eerst en vooral 14 concrete engagementen van Carrefour om die voedseltransitie te realiseren. Zoals bijvoorbeeld de actie 10: de verkoop van bedreigde vissoorten verbieden en duurzame visvangst ondersteunen.
Het probleem van overbevissing belangt ons allemaal aan.
Voor Carrefour is het dan ook essentieel dat de visgronden duurzaam worden beheerd en op peil worden gehouden, in het belang van onze kinderen en kleinkinderen. Daarom wil Carrefour producten uit de zee aanbieden, die duurzaam werden gevangen, met respect voor onze kostbare natuurlijke voedselbronnen. Als de klant kiest voor vis met het MSC-label (Marine Stewardship Council), of met het ASC-label (Aquaculture Stewardship Council), heeft hij de garantie dat hij vis of zeevruchten heeft gekocht uit de duurzame visvangst of verantwoorde aquacultuur. Op die manier helpt hij gezonde oceanen boordevol leven in stand houden.
Carrefour biedt tot 40 MSC- en ASC-visreferenties in bediening en tot 113 in de zelfbedieningsafdeling. Vanaf deze week zullen Carrefour-klanten ook ontdekken dat de “Best Price” -garnalen van Carrefour ook MSC gelabeld zijn.
Respect voor seizoenen
Carrefour mikt echter ook op een divers aanbod, zodat de vraag beter kan worden verdeeld over verschillende vissoorten, terwijl men tegelijk rekening houdt met de seizoenen op zee. Net als bij groenten en fruit hebben vissen een vangstseizoen. Daarom varieert het aanbod voortdurend in de loop van het jaar. Bovendien zijn de visstanden van Carrefour, in 44 Hypermarkten Carrefour en 53 Carrefour Markets, MSC/ASC gecertificeerd. Dit is uniek in Belgiië
Duurzame aperitiefproducten
Carrefour biedt ook veel duurzame visproducten in zelfbedieningsafdeling, zoals een assortiment kleine haringen in verschillende heerlijke sauzen in bokaal voor een gevarieerd aperitief.
De doelstelling is dat tegen 2020 één op twee verkochte vissen in de winkels van Carrefour op duurzame wijze gevangen wordt.
Bio vissen in bediening
De traditionele supermarkten blijven het grootste distributiekanaal van biovoedingsmiddelen, met 48% van het marktaandeel. Bio is een belangrijke pijler in het kader van de voedseltransitie, en maakt deel uit van de acties en de engagementen van Carrefour die de klanten moet toelaten om beter te eten. Carrefour engageert zich van Carrefour BIO het goedkoopste biomerk van België te maken. Dat geldt ook voor de vis! Elke visliefhebber wilt zijn favoriete stuk uit het assortiment in bediening kunnen kiezen.
Carrefour stelt 5 bio referenties voor:
–          zalmfilet bio op vel
–          zeebaars bio
–          goudbrasem bio
–          forel bio
–          bio garnalen van Madagascar
De 5 bio referenties zullen in bediening worden verkocht en volgens een strikte procedure gescheiden zijn van de niet gecertificeerde bio producten. Dit zal de bioconsumenten bekoren die tot nu toe geen bio producten uit de zee in bediening vonden.