Cowboy haalt 2,4 miljoen euro op via Index Ventures, Hardware Club, Kima Ventures en andere Business Angels.
Cowboy betreedt de markt met een innovatieve en bekroonde elektrische fiets voor de moderne pendelaar. De oprichters van het nieuwe merk zijn gedreven door een gemeenschappelijk ambitie: de elektrische fiets van vandaag heruitvinden en de mobiliteit in de Belgische steden verbeteren. “De Cowboy-fiets is ontworpen om een publiek te bereiken dat de elektrische fiets vandaag nog niet als een zelfstandig vervoermiddel beschouwt. Daar zijn verschillende redenen voor, maar we onthouden voornamelijk de volgende drie: een te hoge prijs, een onaantrekkelijk ontwerp, verouderde technologie of een combinatie van de drie,” zegt Adrien Roose, CEO van Cowboy.
Cowboy werd opgericht door start-up ondernemers Adrien Roose, Karim Slaoui en Tanguy Goretti. De ondernemers zijn niet aan hun proefstuk toe en leerden het klappen van de zweep bij Take Eat Easy en Djump. In januari 2017 bundelden de ondernemers hun krachten en startten ze met het uitbouwen van een nieuwe start-up: Cowboy. De start-up ondernemers haalden maar liefst 2,4 miljoen euro op om hun start-up droom te verwezelijken via Index Ventures, Hardware Club, Kima Ventures, Thibaud Elziere (eFounders), Bertrand Jelensperger (LaFourchette), Harold Mechelynck (Ogone), Frederic Potter (Netatmo) en Francis Nappez (BlaBlaCar).
Martin Mignot, gekende start-up investeerder bij Index ventures licht het enthousiasme voor dit project verder toe: “Er staat ons een revolutie te wachten die onze huidige manier van verplaatsen volledig zal transformeren. Batterijen, sensoren en motoren zijn goedkoper, compacter en efficiënter geworden waardoor het plots mogelijk is elektrische vervoersmiddelen te produceren die licht en betaalbaar zijn. Cowboy heeft de ambitie de ‘iPhone van de elektrische fietsen’ te ontwikkelen: een intelligent, mooi en efficiënt vervoersmiddel dat de regels van de sector herschrijft en tot een totaal nieuwe categorie behoort. Na één ritje met de elektrische fiets van Cowboy waren we meteen overtuigd om te investeren.”
Cowboy bouwde een elektrische fiets met aantrekkelijk ontwerp, competitieve prijs en de nieuwste technologische snufjes:
Het intelligente motorondersteuningssysteem bevat sensortechnologie die snelheid en koppeling kan meten. Deze technologie past zich intuïtief aan, aan je stijl en de snelheid waarmee je fietst door je momentum te stimuleren op belangrijke momenten: wanneer je begint te trappen, te accelereren of omhoog rijdt.
De batterij geeft de vrijheid om 50 km te fietsen en is na 2,5 uur volledig opgeladen. De batterij is geïntegreerd in het kader onder de zadel en is makkelijk te verwijderen.
Naast design en efficiëntie hecht Cowboy ook veel belang aan de veiligheid van een reis. De elektrische fiets beschikt over geïntegreerde voor- en achterlichten en ingebouwde remlichten die feller gaan branden wanneer de hydraulische remmen worden gebruikt.
De fiets en batterij wegen in totaal 16 kg, wat de fiets meteen één van de lichtste elektrische fietsen op de markt maakt.
Cowboy ontwikkelde een app met navigatie om de gebruiker moeiteloos naar zijn/haar bestemming te begeleiden, een aan/uit knop zodat enkel de eigenaar de fiets kan aanzetten en een data dashboard die de snelheid toont. In juli 2017 wint Cowboy een eerste prijs op de Eurobike (de grootste fietsbeurs in Europa) dankzij de competitieve prijs-kwaliteitverhouding, het ontwerp en het lichte gewicht van de fiets. In maart 2018 wint Cowboy de prestigieuze Red Dot Award voor het innovatieve design van de elektrische fiets.
Productspecificaties:
Batterij: 252 Wh, 1,7 kg
Oplaadtijd batterij: 2,5 uur
Autonomie: tot 50 km
Afmetingen: stack – 550 mm / reach – 380 mm / lengte van de zitbuis – 580 mm / lengte van de horizontale buis – 548 mm
Gewicht: 16 kg (inclusief batterij)
De elektrische fiets van Cowboy is vanaf 19 april 2018 verkrijgbaar via de website: www.cowboy.bike. Standaard prijs: 1790 euro.
Foto’s: www.cowboy.bike – Playout