Pianist Lukas Geniušas behoeft eigenlijk geen introductie meer.

De jonge ster won zowel op de Internationale F. Chopin Wedstrijd als op de Internationale P. Tchaikovsky Wedstrijd de 2de Prijs, en kent sindsdien een wereldwijde carrière.
Hij speelt op de allergrootste podia, werkt samen met de meest gerenommeerde orkesten, en bracht diverse cd’s uit die werden bekroond met een ‘Diapason d’Or’ en een ‘Gramophone Award.’

Op zaterdag 12 november komt hij naar Brussel met een bijzonder programma, helemaal opgedragen aan Frédéric Chopin.

Hij vat aan met de 2 Nocturnes, Op. 15, gevolgd door de één van Chopins meest verfijnde werken: de Barcarolle, Op. 60.
De Barcarolle, geschreven in de herfst van de componist zijn leven, is wellicht één van diens meest veeleisende werken: uiterst lyrisch, bijzonder gelaagd, en technisch niet vanzelfsprekend.

Nadien volgt een primeur in het tienjarig bestaan van de Brussels Chopin Days: Lukas Geniušas stelt een werk voor dat dan wel gebaseerd is op Chopins bekende Nocturne Op. Posth., het werd niet door die laatste gecomponeerd.
Integendeel, het werk werd zo’n 200 jaar later geschreven, en dit door de Pools-Amerikaanse componist Frédéric Rzweski, die pas vorig jaar overleed.

Het werk, Rubinstein in Berlin voor piano en sprekende pianist illustreert de bewogen jaren die de jonge Arthur Rubinstein – Chopin-pianist bij uitstek – kende in Berlijn, en zorgt zo voor een fris en boeiend einde van het eerste deel.

Na de pauze keert Lukas Geniušas terug naar composities van Chopin zelf, met de integere en aandoenlijke Wals Op. 34, Nr. 2.
Daarna worden alle remmen losgegooid, en volgt hoogstaande virtuositeit: de 12 Etudes, Op. 10.
De schrik van mening pianist, maar Lukas Geniušas brengt ze alsof het niets is.

Een bijzonder concert, met een pianist van wereldklasse.

Voor informatie en reservaties: info@brusselschopindays.com