Museum Vleeshuis is blij dat de bezoekers nog tot eind september van de bruikleen Zondagmiddag op Sint-Anneke kunnen genieten. Louis Van Engelen, die het werk schilderde in 1887, gaf het Vleeshuis, muziek én componist Peter Benoit een prominente plek in het schilderij.
Het schilderij Zondagmiddag op Sint-Anneke blijft nog tot eind september hangen in het Museum Vleeshuis. Toen het werk in januari in het museum kwam te hangen, bleek het meteen erg geliefd bij de bezoekers. Door de sluiting wegens het coronavirus geven het museum en de bruikleengever het publiek deze zomer alsnog graag de kans het schilderij te ontdekken.

Zondagmiddag op Sint-Anneke
Geïnspireerd door La Musique aux Tuileries, een werk van de Franse impressionist Édouard Manet uit 1862, schilderde Louis Van Engelen (1856-1940) in 1887 Zondagmiddag op Sint-Anneke. Van Engelen toont een grote groep bevriende kunstenaars die op een zomerse namiddag genieten van muziek. Hij portretteert kunstschilders als Charles Mertens, Jan Van Beers jr. en Hendrik Schaefels. Ook componist Peter Benoit (met zwarte baard en lichte hoed, gezeten links van de staande dame) krijgt een prominente plek in het schilderij. Net als het Vleeshuis, dat boven Benoit is te zien.
Schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud: “Muziek verbindt mensen met elkaar. Vandaag, maar ook vroeger, dat laat ‘Zondagmiddag op Sint-Anneke’ prachtig zien tegen de achtergrond van onze stad. Ook Museum Vleeshuis I Klank van de Stad verbindt graag mensen via muziek, en heden met verleden. Daarom is er geen betere plek om dit schitterende werk te tonen. We zijn de bruikleengever dan ook heel dankbaar dat, nu het leven in de straten en de musea terug volop op gang komt, muziekliefhebbers dit schilderij drie maanden langer in het Vleeshuis kunnen gaan ontdekken.”

Peter Benoit
In het Antwerpse muziekleven van de late 19de eeuw was Peter Benoit een mythische figuur. Hij was de bezieler van het Conservatorium, zette zich in voor de Vlaamse opera, dirigeerde, en schreef pianowerken, koormuziek, kerkmuziek, grootse oratoriums en opera’s. Tot zijn leerlingen behoorden Lodewijk Mortelmans, Edward Keurvels en Jan Blockx. De pianovirtuoos en componist Franz Liszt noemde Benoit de Rubens van de muziek. In 1901 overleed Benoit in zijn woonhuis aan de Oude Beurs, in de schaduw van het Vleeshuis.
Op de plek waar nu het schilderij hangt zal volgend jaar de historische piano te zien én te horen zijn die Benoit ooit voor het Conservatorium aankocht. Dankzij steun van het Peter Benoitfonds wordt die momenteel gerestaureerd.

Wandeling door het schilderij
Op de website van het museum kunnen geïnteresseerden een virtuele wandeling door het schilderij maken. Museum Vleeshuis maakte ook een speellijst op Spotify, geïnspireerd door Zondagmiddag op Sint-Anneke.

Louis Van Engelen
Louis Van Engelen werd op 17 januari 1856 geboren in Lier. Aan de Antwerpse Koninklijke Academie voor Schone Kunsten was hij een leerling van Charles Verlat, met wie hij enkele reusachtige schilderijen realiseerde, zoals een 122 meter lang panorama van de Slag bij Waterloo. Doorheen zijn lange carrière schilderde Van Engelen portretten, landschappen, dierstukken, genretaferelen en stadszichten. Antwerpse museumbezoekers kennen misschien het reusachtig doek met de landverhuizers in de Antwerpse haven, een belangrijk schilderij van Louis Van Engelen in het Red Star Line Museum.

Praktisch
Muzikale zondagmiddag op Sint-Anneke – Louis Van Engelen, 1887
Nog tot einde september
Donderdag tot zondag, 10u tot 17u
Ticket op voorhand online boeken via www.museumvleeshuis.be
Virtuele wandeling via https://www.museumvleeshuis.be/nl/pagina/bruikleen-een-muzikale-zondagmiddag-op-sint-anneke
Speellijst gratis te beluisteren op https://open.spotify.com/playlist/3rKuf8TatZAMXErn5zHMcF

Foto: www.museumvleeshuis.be / www.antwerpen.be