De vierde editie van de interactieve tentoonstelling Next Generation, Please! vindt dit jaar plaats in het najaar. De expo vormt het sluitstuk van een politiek-artistiek parcours dat zeven groepen jongeren gedurende het schooljaar 2019-2020 aflegden in het goede gezelschap van een kunstenaar, zoals Zinaïda Tchelidze, Anouchka Oler, Salvatore Calcagno, Fleur De Roeck. Thema’s als klimaatsverandering, gender, identiteit, intergenerationele dialoog en democratie stonden hoog op hun agenda. De jongeren verwerkten hun ideeën, verhalen en dromen in de vorm van (video-)installaties, performances, fotoreeksen en films. Dit was het laatste project van Melat Gebeyaw Nigussie in BOZAR vooraleer ze aan de slag ging als directrice van de Beursschouwburg.

Met het project Next Generation, Please! wil BOZAR jongeren inspireren om zich als bewuste, mondige en creatieve burgers te ontwikkelen in een democratische samenleving waarin hun stem en ideeën tellen. Het is een open platform dat deelnemers met verschillende achtergronden rond eenzelfde project samenbrengt: kunstenaars, jongeren van 16 tot 26, experten, denkers enz. Ze komen in de loop van het schooljaar verschillende keren bijeen, werken samen en delen hun ideeën, wensen en kennis inzake maatschappelijke kwesties. In de loop van dat proces bouwen ze samen een artistiek project uit dat uiteenlopende artistieke expressievormen kan aannemen, van installaties of performances tot sculpturen, foto’s, video’s, schilderijen, tekeningen of audiovisuele creaties.

Voor de editie 2019-2020 van Next Generation, Please! werkten 7 groepjes van voornamelijk Brusselse jongeren nauw samen met kunstenaars, experts en jonge mensen uit heel Europa rond klimaatsverandering, geslacht, identiteit, intergenerationele dialoog en democratie. De tentoonstelling, die oorspronkelijk gepland was voor mei 2020, werd uitgesteld tot het najaar ten gevolge van de corona-epidemie. Dezelfde covid-crisis toont aan dat het meer dan ooit nodig is dat grote culturele instellingen kleinschalige projecten ondersteunen en ruimte en middelen vrijmaken voor jongeren en lokale artiesten-onbekend en gekend. Kunst ontstaat immers nooit uit het niets, maar zit verankerd in de actuele, bredere maatschappelijke context.

Deelnemende projecten
WIELS ging met de kunstenares Anouchka Oler en jongeren van het 6e jaar Institut Saint-Louis aan de slag en samen creëerden ze een installatie met foto’s. Centraal in hun project: de verhalen van Europese vrouwen die op een unieke manier mee vorm hebben gegeven aan het verborgen Europees matrimonium. 
Boslabs is het creatief atelier van Het BOS. Een 30tal jongeren met allerlei culturele achtergronden en interesses werkten samen rond ‘de waarde van dingen’, vertrekkend vanuit de voorwerpencollectie van filosoof/verzamelaar Jaap Kruithof. Verschillende kunstenaars en onderzoekers, o.a. Fleur de Roeck, Karen Spiessens en Younes Oubella hielpen hen hierbij. Kunstenaar Nico Dockx stond hen bij in de creatie van een multidisciplinaire installatie.

Gang des Vieux en Colère is een burgerschapsbeweging die opkomt voor de rechten van de oudere generatie. Samen met een groep jongeren uit verschillende kunstscholen werkten zij rond clichés en stereotypen waar de jonge en oudere garde onder lijden. De artiesten zijn fotografen Christian Carez, Alain De Borger en Paul Lhoir, schilder Paul de Gobert en Mirko Popovich. Michel Huismans begeleidde hen in hun kritische reflectie. Het resultaat is divers: tekeningen, video’s, foto’s, beeldhouwwerken en schilderijen.
Een klas van het vijfde jaar van het Collège Saint Michel en de multidisciplinaire kunstenares Oranne Mounition werkten rond klimaatsverandering en de ecologische voetafdruk. Experts van dienst waren Eric Corijn en Ecolo-politica Zoe Génot.  Samen maakten ze een 100% Waste Market,  een installatie die, door de recreatie van een supermarkt die volledig uit afval bestaat, een symbiotische interpretatie is van deze maatschappelijke kwestie.

Auteur Marie Kakogianni nam de studenten uit het zevende jaar van het Institut Sainte Marie op sleeptouw tijdens een reflectie rond POP SHOP, geïnspireerd door het werk van Keith Haring. Waar strijden jongeren vandaag voor? Hun Pop Shop ‘All over’ is niet bedoeld om objecten te verkopen, maar wil banden smeden met toeschouwers rond politieke kwesties.
In het kader van de Europese documentaire GEN Z: searching for beauty onderzoeken filmmakers Salvatore Calcagno en Antoine Neufmars de realiteit van Generation Z, jongeren die geboren zijn na 1995. Ze gingen aan de slag met 7de jaars-studenten van het Institut des Filles de Marie en maakten een foto-installatie van een fictieve verkiezingscampagne. Wat als deze jongeren zich kandidaat zouden stellen voor de volgende Europese verkiezingen? Welke slogans en portretten zouden hun wereldbeeld weergeven?

BOZAR bracht jongeren van lyceum Ålands Folkhögskola​​​​​​​ in Finland samen met 5- en 6de jaars-studenten Vrije Beeldende Kunst van het GO! Atheneum Anderlecht. De twee groepen kozen met de kunstenaars Paul Bradley en Zinaïda Tchelidze voor de thema’s klimaatverandering en duurzaamheid. ​​​​Via de codes van sprookjes willen ze de wereldwijde sociale en milieueffecten van massaconsumptie aanklagen. Zo creëerden ze een enorme Pinokkio-figuur met reclamepagina’s uit tijdschriften, onder het motto “de wereld is vol verleiding”.

Tickets: € 4, -30 jaar en +65 jaar: € 2
Steun:  ENGIE Foundation, Fédération Wallonie-Bruxelles, Nationale Loterij

BOZAR – Paleis voor Schone Kunsten
Ravensteinstraat 23
1000 Brussel

INFO & TICKETS:
+32 2 507 82 00

Foto’s: Caroline Lessire / José Garcia Oliva / www.bozar.be