Belgisch beeldend kunstenaar Anne Daems presenteert een eerste solotentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten.

In dialoog met de architectuur van Victor Horta creëert ze in de Raadzaal een ‘Tuinkamer’, een totaalinstallatie met delicate tekeningen en aquarellen, kamerschermen, kleisculpturen en een wandtekening.

In deze besloten ruimte verkent ze het concept van de tuinutopie, in dit geval een wankele idylle vol ambiguïteit.

Reeds meer dan dertig jaar bouwt Anne Daems (°1966, Lier) aan een eigenzinnig oeuvre met verschillende media (fotografie, video, installatie, tekeningen…). Ze ontleedt het alledaagse leven om te komen tot fragiele fragmenten vol betekenis en schoonheid. Haar werk kent geen grote gebaren of spektakel, niets is belangrijk en toch is alles betekenisvol. Terwijl ze in een deel van haar oeuvre focust op de (groot)stedelijke realiteit zoekt ze voor ‘Tuinkamer’ inspiratie op privéterrein, in de beslotenheid van haar eigen tuin.

‘Tuinkamer’ is een totaalinstallatie, waarin Anne Daems haar eigen tuinutopie exploreert. Delicate bloemenaquarellen sieren het tafelblad van de lage ‘Composttafels’. Aparte hoekjes worden gesuggereerd door lage kamerschermen geïnspireerd op windmuren die gebruikt worden in de Japanse theeceremonie. Op de achterwand van de kamer staan in potlood getekende klapdeuren. Deze zijn een echo van de originele deuren die architect Victor Horta in deze ruimte had voorzien, en die verborgen zitten in de huidige tentoonstellingswand. De tekeningen herstellen de oorspronkelijke ruimte en vormen een denkbeeldige ‘achterdeur’.

Alle elementen van de ‘Tuinkamer’ zijn minutieus uitgewerkt. Deze tuin lijkt een harmonieuze schuilplaats voor onze jachtige samenleving. Een hedendaagse hortus conclusus voor introspectie, voor connectie met de natuur, voor het mentale welzijn. Maar de utopie bevat kleine maar duidelijke stoorzenders. Op de in klei geboetseerde schoteltjes ligt compostafval geëtaleerd. De windmuren zijn niet bespannen met Japans papier en versierd met traditionele motieven. Ze zijn beschilderd met ‘impressionistische’ aquarellen die een composthoop (aan de buitenkant) en de wormen die erin rondwriemelen (aan de binnenkant) voorstellen. Aan de muren hangen klassiek ingekaderde aquarellen waarop slakken over het witte papier naar bloemen toe kronkelen.

Daems vertrekt voor haar installatie van het eigen huis met een tuin, de standaarddroom van de hedendaagse middenklasse die verlangt naar een eigen stukje groen en het goede leven in harmonie met de natuur. Zelf een fervent tuinier, bouwt ze haar versie van de utopie in alle ernst en met volle toewijding. Tegelijk ontkracht ze de idylle door de tuinkamer te infecteren met een wereld die bij velen weerzin en walging oproept: wormen, slakken, groenafval. De tuinkamer is per definitie ambigue: ze is zowel serieus als humoristisch en vermengt binnen en buiten, utopie en dystopie.

Anne Daems studeerde aan Sint-Lukas in Brussel en de Rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam. In 1999 won ze de Prijs Jonge Belgische Schilderkunst (de huidige Belgian Art Prize) en exposeerde samen met Sophie Whettnall, Barbara Visser en Gauthier Hubert in het PSK. Ze is docent aan Sint Lucas Antwerpen.

Tickets: € 4
Steun: Galerie Micheline Szwajcer

Foto: Anne Daems, Studie voor windmuren, Tuinkamer, 2021, Potlood en aquarel op papier, Courtesy Micheline Szwajcer

BOZAR Paleis voor Schone Kunsten, Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel
Open: van dinsdag tot zondag, 10u > 18u
Gesloten: maandag
Info & tickets
Momenteel zijn de corona-maatregelen van kracht. We bieden twee opties aan om tickets met uurslot te reserveren:
– online via www.bozar.be
– telefonisch via het callcenter op +32 (0)2 507 82 00

Voor meer informatie over de corona-maatregelen van BOZAR, klik hier: https://www.bozar.be/nl/news/167463-jouw-bezoek-aan-onze-expo-s-vanaf-19-mei