Is het mogelijk om koraalriffen te 3D-printen van materiaal dat ter plekke gebaggerd is? Koraalriffen die speciaal ontworpen zijn voor hun omgeving zodat ze een optimale habitat vormen voor lokale koraalontwikkeling? In Monaco probeert Boskalis dit uit met de bekende D-Shape 3D-printer van Italiaan Enrico Dini. Zes 3D-geprinte koraalrifmodules zijn nu klaar om geïnstalleerd te worden in het Larvotto-reservaat in Monaco.
“Omdat zo veel kunstmatige riffen mislukken, wilden we wat anders proberen. Waarom mislukken ze? Omdat ze niet geschikt zijn voor die specifieke locatie. Door te 3D-printen met ecologisch verantwoord materiaal, dat lokaal gebaggerd is, geef je eigenlijk materiaal terug aan de oceaan en verhoog je tevens de kans dat het aanslaat”, aldus Astrid Kramer van Boskalis.
Een koraalrif is erg gevoelig, vandaag de dag maakt de mens veel kapot wat de natuur zo mooi heeft opgebouwd. Als de koraalriffen verdwijnen, gaat er nog veel meer dood in de zee. Dit is een ramp voor de aarde en dus ook voor de mens.
Prince Albert II van Monaco vond het een prachtig idee en wilde graag dat dit project bij hem plaats zou gaan vinden. De Fondation Prince Albert II de Monaco (FPA2) was juist op zoek naar manieren om de ecologische gezondheid van het Monegaskische zeeleven te verbeteren.
Hoe het werkt?
Er wordt voor de pilot gebruik gemaakt van zand uit de Dolomieten in combinatie met een binding agent die veilig is voor gebruik in de zee. Enrico Dini zal in Italië zes koraalrif-eenheden gaan printen met zijn D-Shape printer. Elke eenheid zal een omvang krijgen van twee meter diameter en een meter hoogte en doet denken aan een paddenstoel qua vorm. Als de eenheden gedroogd zijn, zullen ze tegen de 2,5 ton wegen per stuk.
Vervolgens worden ze met een vrachtwagen van Italië naar Monaco gebracht waar ze door een professioneel duikteam zullen worden geïnstalleerd. Het team zal de eenheden een boei geven met een soort ballonnen. Vervolgens zullen de eenheden met een boot naar hun plek gebracht worden waarna men de ballonnen leeg zal laten lopen waardoor de eenheden langzaam zullen afdalen naar het zeebed.
Vervolgens zullen de eenheden twee jaar lang in de gaten worden gehouden door regelmatige controles. Wat daar uit komt, zal door Boskalis gedeeld worden, dus dat is nu afwachten.
www.3d-printmagazine.com

Foto: www.dewijkvanmorgen.be