Katoen Natie verzorgt al sinds 2012 de exportlogistiek in de Antwerpse haven voor biergigant AB InBev. Die samenwerking is sinds nieuwjaar voor vijf jaar verlengd. “We hebben hier de grootste bierterminal ter wereld”, glundert CEO Fernand Huts van Katoen Natie. “Al het bier dat AB InBev hier in België, maar ook in Nederland en Duitsland voor de export brouwt, komt langs deze terminal. Wij stoppen die in containers en sturen die naar het buitenland, in de eerste plaats de Verenigde Staten. Volgens mij gaat het over ongeveer twee miljard pintjes per jaar. In de andere richting komt dan alle Corona vanuit Mexico via Antwerpen naar de Europese markt.”
Groeiruimte
AB InBev beklemtoont dat het een stevige groei wil neerzetten in de export van bier. Niet toevallig werd de capaciteit van de brouwerij in Leuven met dertig procent verhoogd. “Een mooie indicatie over de exportgroei die we willen neerzetten”, stelt Bart Grieten van InBev. De dorst naar groei bij de brouwer gaf Fernand Huts een open doekje om vurig te pleiten voor extra ruimte voor Katoen Natie aan het Delwaidedok. “Wij zitten met de huidige volumes aan onze limiet op de huidige concessie. Als AB InBev wil groeien zal het Gemeentelijk Havenbedrijf ons ook moeten laten groeien”, vindt Huts. “We hebben trouwens niet alleen de groeiplannen van AB InBev waar we willen voor meegroeien. We hebben nog wel wat mogelijkheden voor katoen5 tekstactiviteiten aan het Delwaidedok.” Waarop met een knipoog volgde: “Helaas blijft onze vraag voor ruimte aan het Delwaidedok lang liggen. Eerst gaat de CEO die moet beslissen op pensioen. En nu vertrekt met Björn Verhoeven, de man die over de concessies gaat. Nu zal het schepen Marc Van Peel me moeten helpen. Ik hoop op een positief antwoord. Want wat wij willen gaan doen aan het Delwaidedok is meer dan wat olie in en uit pompen.”
Goedkeuring
Van Peel had goed nieuws voor de brouwer en de natiebaas. “De raad van bestuur van het Havenbedrijf heeft maandagavond principieel zijn goedkeuring gegeven voor bijna 295 miljoen euro investeringen in nieuwe economische activiteiten aan het Delwaidedok. We hadden er ‘l’embarras du choix’ uit veel gegadigden. Maar mijnheer Huts kan gerust zijn. Er is met de ‘grootste welwillendheid’ naar zijn vraag om uitbreiding gekeken. De beslissing wordt binnenkort officieel bekend gemaakt. Het zit goed. Er zijn alleen nog wat praktische dingen te regelen.”
36 hectare
Hoe groot de concessie van Katoen Natie zal worden, werd niet officieel meegedeeld. Afhankelijk van de beslissing van het Gemeentelijk Havenbedrijf zal dat tussen de 26 en 36 hectare zijn. Nu beschikt Katoen Natie er over 10 hectare. De uitbreiding zou gaan om de gronden tussen de spoorweg en de Antwerpse baan links en rechts van de huidige concessie. Over het effect van de groei op de tewerkstelling kon niets concreets worden gezegd. Op dit moment telt Katoen Natie al 85 mensen die uitsluitend voor de logistiek van klant AB InBev werken.
Multimodaal
Zowel AB InBev als Katoen Natie onderstreepten hun inzet op multimodale logistiek. De vrachten van de brouwerijen komen met de vrachtwagen naar Katoen Natie. Daar wordt alles in containers geladen, die dan met een bloktrein van 49 wagons met evenveel 40 voetcontainers naar de linkeroever worden vervoerd. Daar worden de containers afgeleverd bij de rederij die AB InBev kiest. Op dit moment is dat MSC.