Vandaag werden de eerste witte asperges van het jaar verkocht bij BelOrta. Teler ‘De Molenkouter’ uit Sint-Katelijne-Waver voerde de allereerste 2 kisten met 8 schalen (500 gr) per kist aan. METRO Cash & Carry haalde deze primeurkistjes binnen en betaalde hiervoor 200 €/schaal (500 gr). BelOrta verdubbelde en schonk het totaalbedrag van 6.400 € aan SOS Kinderdorpen. Ambassadrice Kim Gevaert kwam de cheque persoonlijk in ontvangst nemen. Vanaf nu start het aspergeseizoen bij BelOrta en kan er terug genoten worden van deze delicatesse. Wekelijks wordt er een grotere aanvoer verwacht, maar echt grote productiepieken komen traditional vanaf mei.
Krakend verse en malse witte asperges zijn typische seizoensgroenten waar heel wat topchefs en hobbykoks halsreikend naar uitkijken. Officieel wordt het Belgische aspergeseizoen pas op de 3e donderdag van april afgetrapt. Op 24 juni, het feest van Sint-Jan, loop het seizoen traditioneel af. Vandaag gingen reeds de eerste primeurasperges uit de serre de deur uit bij BelOrta. Dit is dezelfde periode als vorig jaar. De opbrengst van deze primeurverkoop werd verdubbeld en aan SOS Kinderdorpen geschonken. “Deze gift kan een groot verschil maken voor een kind dat er alleen voor staat,” voegt ambassadrice en Olympisch kampioene Kim Gevaert toe. Kim blijkt zelf een grote aspergeliefhebber te zijn. “Ik kijk altijd uit naar het aspergeseizoen en eet ze het liefst in een pastagerecht.”
In 2016 werden via BelOrta maar liefst 1.400.000 kg losse witte asperges verhandeld, een stijging van 30% tov 2015. Van de schalen en/of bussels werden er 2.300.000 schaaltjes van 500 gr (totaal dus meer 2.500.000 kg) verkocht. Naast witte asperges pakt BelOrta ook uit met een groeiend aanbod groene asperges. Ook het aanbod geschilde asperges wordt verder uitgebouwd en vindt zijn weg zowel in retail- als in het gespecialiseerde horecagroothandelskanaal.
METRO Cash & Carry
Horecagroothandel METRO Cash & Carry zal deze lekkernij via haar 10 filialen aanbieden aan haar top-horecaklanten. Bij METRO vinden food professionals, die exclusieve toegang hebben tot METRO, alvast alles terug om de asperges op alle mogelijke manieren in hun menu’s te verwerken en kunnen er prat op gaan dat ze de beste kwaliteit krijgen tegen een scherpe prijs.
SOS Kinderdorpen
Wereldwijd groeien 220 miljoen kinderen op zonder de liefdevolle zorg van een familie. Dat is een probleem, want om op te groeien tot sterke volwassenen, hebben kinderen een warm nest nodig. Daarom biedt SOS Kinderdorpen kinderen die er alleen voor staan een liefdevolle thuis, waar ze onvoorwaardelijke zorg krijgen en gewoon kind kunnen zijn. Dat doet SOS Kinderdorpen in 134 landen, waaronder België met 4 projecten. Voor meer info kan je terecht op https://www.sos-kinderdorpen.be/