Het Tiense Multiobus lanceert 2 volledig elektrische stadsbussen met een actieradius van 300 km, genoeg om een hele dag passagiers te vervoeren. Hiermee zorgt het innovatieve en milieubewuste busbedrijf uit de suikerstad voor een primeur op de Belgische wegen. Nergens werden er eerder standaardbussen met een capaciteit van 90 personen vervangen door evenwaardige elektrische voertuigen. Als eerste Belgische busbedrijf lanceert Multiobus uit Tienen 100 % elektrische stadsbussen, ook wel zero-emissiebussen (zeb) genoemd. Met een actieradius van 300 km zullen de bussen met een capaciteit van 90 personen dagelijks personen van en naar hun werk vervoeren in de Tiense regio enof scholieren in Hoegaarden naar school brengen. Tijdens de daluren zullen deze bussen worden ingezet voor leerlingenvervoer van en naar het zwembad in Tienen. Deze milieuvriendelijke dienstverlening is een primeur voor België, want nergens werden er eerder standaardbussen vervangen door evenwaardige grote elektrische voertuigen. De elektrische bussen hebben 2 grote voordelen: ze hebben een veel lagere uitstoot van schadelijke stoffen en de geluidslast vermindert fors.
Minder uitstoot
Met de lancering van de 100 % elektrische bussen mag Multiobus zich de Belgische pionier noemen van het elektrische busvervoer. “Door over te schakelen naar batterij-bussen kan de uitstoot van onze vervoersactiviteiten aanzienlijk verminderen”, reageert CEO Olivier Van Mullem. “Het schadelijke fijn stof uit de dieselvoertuigen en de emissie van CO² kunnen wij hierdoor drastisch beperken. Ook al hebben moderne EURO-6-dieselmotoren een lagere uitstoot dan de dieselmotoren van 10 jaar geleden, het blijft een opdracht deze uitstoot verder af te bouwen en met deze 100% elektrische voertuigen is dat mogelijk. De huidige 100% elektrische grote autobussen zijn tegenwoordig in staat om te kunnen wedijveren met hun bestaande klassieke diesel-tegenhangers”, aldus Van Mullem. “Bovendien zijn de elektrisch aangedreven bussen erg stil door de afwezigheid van een dieselmotor en bieden zij hierdoor een groter comfort aan de passagiers, aan andere weggebruikers en aan de chauffeur.”
Lage Landen-samenwerking
Voor deze Belgische primeur ging Multiobus een samenwerking aan met EBUSCO®, een Nederlands bedrijf dat zich voornamelijk richt op de ontwikkeling van volledig elektrische bussen voor de Europese markt. De introductie en inzet van zero-emissiebussen is een stap in de richting van de klimaatdoelstellingen van de Europese Unie, die de uitstoot van schadelijke gassen in Vlaanderen tegen 2020 met meer dan 15% wil verminderen.
De volledig uit aluminium gemaakte bus kan tot 90 passagiers vervoeren. Met een batterijpakket van 311 kWh en een gemiddeld verbruik van slechts 0,9 kWh per kilometer kan deze bus meer dan 300 km rijden tussen 2 laadbeurten. De batterij-bussen worden in enkele uren helemaal opgeladen en uitgebalanceerd in de eigen stelplaats. Multiobus plaatste 500 zonnepanelen op het dak van hun loods in het Tiense industriepark en zorgt hiermee voor een 100% groene energieopwekking. De 100% elektrische bus kost in aanschaf aanzienlijk meer dan zijn dieselvariant, maar Multiobus verwacht dat door een lagere verbruikskost, een lagere onderhoudskost en uiteindelijk een lagere milieukost deze meerkost gecompenseerd kan worden.
Over Multiobus
Multiobus, de groepering van vier autocar- en autobusbedrijven, verzorgt  een groot deel van het busvervoer in de regio Oost-Brabant. Naast Van Mullem & Zonen maken ook de bedrijven Autobussen P. Van Mullem, Demerstee en De Vlinder deel uit van de groep. Dagelijks worden meer dan 100 lijnbussen en 240 chauffeurs ingezet om reizigers naar hun bestemming te vervoeren. Door de jaren heen is Multiobus uitgegroeid tot een betrouwbare partner van De Lijn. Ook in het autocartoerisme en in leerlingenvervoer/ en werknemersvervoerleerlingen- en werknemersvervoer heeft Multiobus een goede reputatie uitgebouwd en is het een gekende naam in Vlaanderen. Jaarlijks rijden de autobussen en autocars van MULTIOBUS Multiobus ongeveer 8.000.000 kms, wat overeen komt met 50 keer rond de aarde te rijden.