Hoewel Ludwig van Beethoven de grenzen van het pianospel verlegde, zou hij zijn leven lang obsessief blijven zoeken naar het perfecte klavierinstrument. AMUZ (Festival van Vlaanderen – Antwerpen) zet met BEETHOVENinPRIMETIME op 1 en 2 februari  zowel de componist als zijn klavieren centraal: in één weekend voeren dertien internationale toppianisten Beethovens 32 pianosonaten uit. Zowel de sonaten als de zes historische klavieren waarop wordt gespeeld, illustreren de drang naar voortdurende vernieuwing die Beethoven en zijn muziek zo kenmerkte. 

Tijdens BEETHOVENinPRIMETIME, het voorjaarsfestival van AMUZ, toont een internationaal kransje toppianisten hoe oneindig fascinerend het universum van Beethovens klaviersonaten is. Niet omdat Beethoven (zogezegd) zijn instrumenten aan flarden zou hebben gespeeld, wel omdat hij gretig gebruikmaakte van de kwaliteiten van zijn instrumenten en daarbij de grenzen van wat mogelijk was aftastte. Door alle 32 pianosonaten chronologisch uit te voeren stapt AMUZ met BEETHOVENinPRIMETIME in het grote verhaal van de creatieve ontwikkeling van de componist. Nieuwe pianomodellen beïnvloedden immers Beethovens pianospel, maar omgekeerd werd ook de ontwikkeling van klavierinstrumenten gestuurd vanuit diens pianistieke brein. In een tijd waar er nog geen sprake was van een gestandaardiseerde piano, eiste Beethoven het uiterste, zowel van zijn instrument als van de pianist. 

Concertmarathon
Van Beethovens eerste sonate uit 1795 tot de laatste van 1822, het zijn stuk voor stuk meesterwerken die tot stand zijn gekomen dankzij urenlang experimenteren. Nederlander Bart van Oort bijt op zaterdag 1 februari de spits af met enkele jeugdige werken. De Frans-Libanese toppianist Abdel Rahman El Bacha ontfermt zich over de complexe structuren van de laatste drie Beethovensonaten in de laatste concertreeks. Gevestigde waarden als Linda Nicholson, Arthur Schoonderwoerd, Melvyn Tan, Alexei Lubimov, AMUZ-publiekslieveling Claire Chevallier, Tobias Koch, Els Biesemans en Edoardo Torbianelli laten horen hoe diepgaand Beethovens evolutie was: waar hij in de eerste sonaten duidelijk maakt dat hij de klassieke traditie in de vingers heeft, voegt hij steeds meer eigenzinnigheden toe. De jonge Petra Somlai en Olga Pashchenko mochten op dit festivalweekend natuurlijk ook niet ontbreken. 

Foto: www.amuz.be