Gisteren werd de campagne Award Winning Designers 2019 afgetrapt in De Roma. Deze campagne is een eerbetoon aan 26 creatieve professionals uit de provincie Antwerpen die in 2018 nationaal en internationaal in de prijzen vielen. ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. laat in videoportretten de – vaak onbekende – creatieve professional achter de schermen aan het woord. Deze videoportretten circuleren vanaf morgen op sociale media en zijn terug te vinden op de website www.awardwinningdesigners.be.
Award Winning Designers is een initiatief van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Deze erkenning is ontstaan uit de overtuiging dat Antwerpen een sterke creatieve gemeenschap heeft, met ontwerpers die jaarlijks een belangrijke award winnen en toch niet de nodige aandacht krijgen. Met Award Winning Designers zet het platform ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. deze ontwerpers in de schijnwerpers. “Stad Antwerpen wil als partner in dit platform creatief Antwerpen (inter)nationaal op de kaart zetten”, zegt Claude Marinower, schepen voor economie, industrie, innovatie en digitalisering.
“De creatieve sector is ontzettend belangrijk voor onze stad. Niet alleen voor hoe men vanuit het buitenland naar Antwerpen kijkt, maar ook voor onze economie. Volgens een studie uit 2018 bedraagt de toegevoegde waarde voor Antwerpen in 2016 1,7 miljard euro en dat is bijna een verdrievoudiging in vergelijking met 2009.”
 
Gisteren werden de 26 videoportretten van 2019 in première getoond in De Roma. Het zijn portretten van creatieve professionals die vorig jaar met een project een (inter)nationale prijs ontvingen. Vanaf morgen zal per week één videoportret op social media gepubliceerd en gedeeld worden. Productiehuis De Machine maakte tijdloze en gepassioneerde videoportretten van één minuut. De Award Winning Designers van dit jaar wonnen prijzen in categorieën als grafische vormgeving, productontwikkeling, service design, interieurvormgeving, branding, game development en multimedia design. Een paar voorbeeldprijzen zijn de Nikon Press Photo Award, iF Design Award, Starter van het Jaar, de International Emmy Award en de Henry van de Velde Award.
 
De winnaars van dit jaar zijn Achilles Design, Alinea + Alinea Design Objects, AudioCollectief SCHIK, Barbara Standaert, BRUT Collective, Fathina Ramos, Flora Miranda, Frederik Delbart Design Studio, GBO Innovation makers, HNST, Jasper Jacobs, Jonas Roosens, LDV United, Lies Mertens, MAFF, Mirror Mirror, Nick Hannes, Phebos Xenakis, Poppins & Wayne, Redopapers, Shelter, Studio Dos Santos, Studio Dott, Voxdale, We Want More en Yellow Window.
 
Op www.awardwinningdesigners.be staat bij alle portretten een korte omschrijving van de activiteit en met welk product of dienst de prijs werd gewonnen in 2018.
 
ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. verbindt creatieve professionelen met brede industrie
Award Winning Designers bewijzen dat de Antwerpse creatieve sector sterke resultaten neerzet in samenwerking met bedrijven uit andere sectoren. Voorbeelden zijn een productontwikkelaar die samen met een medisch bedrijf een slimme plastuit ontwikkelt voor betere detectie van infectieziekten en kanker, een gamedesigner die de haven van Antwerpen helpt voorbereiden op een digitale toekomst en een boekhoudkantoor dat samenwerkt met een ontwerpbureau om boekhoudkundig advies en kostenbesparing te optimaliseren en te automatiseren.
 
Sterke groei in de Antwerpse creatieve sector
De creatieve sector kent een sterke groei in Antwerpen. Dat blijkt uit cijfers van het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie van de Vlaamse Overheid. De onderzoekers vergeleken voor heel Vlaanderen cijfers uit 2016 met 2009. De trend is duidelijk: de creatieve sector staat sterk en blijft groeien. Subsectoren die het bijzonder goed doen zijn design, architectuur, communicatie, PR en reclame. Maar ook andere subsectoren groeien: mode, audiovisueel, muziek, beeldende kunsten en gaming zijn allemaal aan een opmars bezig. Tussen 2009 en 2016 zijn er 2.279 creatieve VTE’s bijgekomen in Antwerpse bedrijven. De teller staat daardoor op 16.933 VTE’s in loondienst en 2.900 zelfstandigen. Samen bijna 20.000 mensen, zonder interim werkkrachten mee te rekenen. Antwerpen is hiermee veruit de koploper van alle Vlaamse centrumsteden.
In bijna elke subsector is er een verdubbeling van het aantal zelfstandigen ten opzichte van 2009. Ook het aantal werknemers per bedrijf neemt toe. Er is wel een kleine daling in het aantal bedrijven. Meer werknemers bij minder bedrijven: dat wijst op een schaalvergroting bij de individuele creatieve bedrijven.
“Als stad erkennen we het belang van de creatieve sector”, zegt Claude Marinower, schepen voor economie, industrie, innovatie en digitalisering. “We moeten de creatieve sector dan ook ondersteunen zodat ze zich kan blijven verder ontwikkelen in onze stad. Daarom streven we er naar de financiële bijdrage voor ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. structureel te verhogen tot 100.000 euro per jaar. Een verdubbeling tegenover de voorgaande jaren.”
 
ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. is het verbindingsplatform dat binnen de provincie Antwerpen samenwerking tussen de creatieve industrie en andere sectoren initieert, ondernemers motiveert om te innoveren en creatieve ondernemers helpt te groeien. Het is ook een levendige community waar ontwerpers en makers een podium krijgen.
Dit platform is een samenwerking tussen stad Antwerpen, provincie Antwerpen, De Winkelhaak | House of C, Universiteit Antwerpen, Antwerp Management School, Sint Lucas Antwerpen en de Karel de Grote Hogeschool.

Foto: www.antwerpen.be