De Lijn heeft vijf mogelijke leveranciers geselecteerd voor de bouw van zelfrijdende bussen. Het gaat om voertuigen voor proefprojecten in Antwerpen, Genk, Leuven en Mechelen. Als alles vlot verloopt, kan in 2021 een pilootfase starten, waarin de eerste testritten op de weg plaatsvinden.

5 constructeurs
Na de test met een autonome shuttle op Brussels Airport (die volgend jaar voor het eerst de weg op gaat), wil De Lijn ook in vier Vlaamse steden autonome shuttles aanbieden. De Lijn werkt hiervoor aan een aankoopprocedure waarmee ze de technische en financiële haalbaarheid van verschillende pilootprojecten onderzoekt. Vijf constructeurs mogen een eerste voorstel indienen. Het gaat om Navya-VSE (Frankrijk-België), Local Motors (USA), Scania Belgium NV en Easymile-Systra (Frankrijk-België) en 2getthere (Nederland). 2getthere bouwt momenteel ook de autonome shuttle voor het proefproject van De Lijn met Brussels Airport Company.

Timing
Na ontvangst van het bestek in oktober 2019 hebben de mogelijke leveranciers circa vier maand de tijd om een voorstel in te dienen. Vervolgens onderhandelt De Lijn over de offertes. In het najaar van 2020 kiest de vervoermaatschappij de leverancier waarmee ze in zee gaat.
In 2021 gaat dan een pilootfase van start waarin de gekozen constructeur dient aan te tonen dat een eerste voertuig veilig kan rijden in gemengd verkeer. De resultaten van deze pilootfase zullen beoordeeld worden met het oog op een eventuele verdere uitbouw van het project richting reizigersvervoer.

Autonome shuttle: zelfstandig sturen, versnellen en remmen
Een autonome shuttle of zelfrijdende bus is een traag rijdend voertuig dat een vast traject met verlaagde verkeerscomplexiteit volgt. Het stuurt, remt en versnelt zelfstandig, dus zonder menselijke bestuurder. Een centrale verkeerskamer volgt het voertuig permanent en grijpt in als dat nodig is. Daarnaast kijkt een onafhankelijke instantie toe op de veiligheid van het systeem.

Foto: www.delijn.be