Uit recent onderzoek[1] blijkt dat bijna de helft van de Belgen (44%) vandaag minder vlees eet dan vorig jaar. 62% is er zelfs van overtuigd dat vegetarisch eten de toekomst is. Om te beantwoorden aan deze groter wordende groep flexitarische Belgen, kwam Aoste met alternatieven voor op de boterham, om af te wisselen. Na de lancering van zijn vegetarisch broodbeleg vorig jaar, breidt het merk vandaag z’n gamma uit met 4 originele vegan groentespreads: Gegrilde Paprika, Aubergine, Ratatouille en Butternut.
Groenteboterham om van te smullen
Aoste lanceert 4 lekkere vegan spreads voor op de boterham: Gegrilde paprika, Aubergine, Ratatouille en Butternut met Ras El Hanout. De receptjes bevatten tot 60% groenten, zijn een bron van vezels (3g/100g) en onverzadigde vetten (gemiddeld 16%) dankzij de zonnebloemolie en bevatten vitaminen en mineralen dankzij de zonnebloempitten (gekend voor vitamine E, B1, foliumzuur, koper, zink en magnesium). Bovendien hebben ze een laag verzadigd vetgehalte (gemiddeld 1,3%) en een beperkt zoutgehalte (0,6% tot 1%). Tenslotte zijn de spreads vrij van allergenen zoals soja, gluten of lactose en bevatten ze geen E-nummers zoals smaakversterkers, kleurstoffen of bewaarmiddelen. Met deze nieuwe vegan groentespreads breidt Aoste zijn gamma ‘Le Végétarien’ uit en vervolgt zijn ambitie om tegen 2025 de grootste aanbieder te worden van vegetarische alternatieven in België.
Belg zoekt vertrouwde vegetarische merken
Uit de rondvraag blijkt ook dat 16% van de Belgen vandaag al flexitariër is, en dat maar liefst de helft van de Belgen op zoek is naar alternatieven om hun vleesconsumptie te verminderen. Het merendeel van de consumenten is echter op zoek naar vertrouwde merken in de vegetarische afdeling2.
“Minder vlees consumeren is een trend die binnen onze samenleving aanwezig is”, beaamt Thomas De Boes, Brand Manager van Aoste. “Consumenten die willen afwisselen met een vegetarisch en vegan alternatief op de boterham kunnen ons vertrouwde charcuteriemerk ook in het vegetarische rek terugvinden. Wij zijn erg enthousiast over deze lancering, zeker omdat een tasting in samenwerking met EVA3, één van de grootste vegetarische organisaties in Europa, ons leerde dat onze nieuwe spreads alvast bij 7 op de 10 proefpersonen in de smaak viel 2”, benadrukt De Boes.
Fien Louwagie van EVA vzw reageert verheugd: “Met deze vegan groentespreads zet Aoste een belangrijke stap. Zo helpt Aoste de consument om makkelijker plantaardig te eten en werken we samen aan een mens-, dier- en milieuvriendelijke samenleving.”
De verschillende vegan groentespreads van Aoste ‘Ratatouille’, ‘Butternut’ en ‘Aubergine’ zijn nu beschikbaar bij Delhaize. De variant ‘Gegrilde Paprika’ zal er beschikbaar zijn vanaf januari 2019. Alle varianten zullen beschikbaar zijn in alle andere grote supermarkten vanaf januari 2019 aan de volgende aanbevolen adviesverkoopprijzen:
Aoste vegan spread ‘Ratatouille’ – € 2,99 voor 200g.
Aoste vegan spread ‘Gegrilde Paprika’, ‘Butternut met Ras El Hanout’ en ‘Aubergine’ – € 3,29 voor 200g.
Meer informatie vind je op de website: www.aoste.be
1 Bron: onderzoek in januari 2018 door onafhankelijk onderzoeksbureau iVOX, in opdracht van EVA onder 1.000 Belgen.
2 Bron: onderzoek in februari/maart, in opdracht van Aoste i.s.m. EVA onder 35 Belgische vegetariërs en flexitariërs.
3 www.evavzw.be

Foto’s: PRIDE