E-commerce zit in de lift. Doordat de winkels noodgedwongen toe bleven tijdens de lockdown zochten mensen nog meer dan gewoonlijk hun toevlucht in online shopping. Als bedrijf wil je op die golf meedeinen, maar dat brengt enkele unieke uitdagingen met zich mee: hoge klanteisen, een complexe supply chain en douane checks.

Waarom Port of Antwerp? Een centrale ligging, een gespecialiseerd netwerk en uitgebreide opslagcapaciteit. Dankzij de ‘bonded warehouse’ status sla je in meer dan 6,1 miljoen m² opslagruimte belastingvrij en voor onbepaalde duur je goederen op. Ook data platforms zoals die van de start-up NxtPort zetten Port of Antwerp op de logistieke wereldkaart door een efficiënte en transparante communicatie.
 
In 2018 koos het Chinese Alibaba voor Antwerpen als Europese uitvalsbasis. In 2019 vond ook logistiek expert Lily Maas een partner in de Antwerpse haven. Lily Maas koos transportarchitect Sealogis Freight Forwarding Belgium als partner om het e-commerce proces samen verder te ontwikkelen. Na 25 jaar besliste het bedrijf om haar verticale expertise in te zetten op e-commerce en ontwikkelde een unieke ‘last mile solution’. Een proces dat in alle noden van de last mile van je goederentransport voorziet: douaneafhandeling, sorteren, palletiseren, labellen en etiketteren. Zo breng je lading kostenefficiënt van het schip tot het e-commerce platform.

Foto: www.portofantwerp.be