Volgens de voorlopige resultaten van 2018 van Toerisme Vlaanderen en de prognoses van Visit Antwerpen heeft de stad Antwerpen half december voor het eerst de kaap van de 2 miljoen overnachtingen overschreden.
Bij het begin van de legislatuur stelde de stad Antwerpen de ambitie om in 2018 de kaap van 2 miljoen overnachtingen op jaarbasis te overschrijden. Op dat ogenblik (in 2013) recupereerde de sector van enkele moeilijke jaren als gevolg van de financiële crisis en telde de Scheldestad 1,77 miljoen overnachtingen.

Op basis van voorlopige resultaten en prognoses voor 2018 worden er voor het eerst meer dan 2 miljoen overnachtingen in erkende logies geboekt. Op definitieve cijfers is het echter nog enkele maanden wachten. “Onze stad wordt nationaal en internationaal gepromoot als creatieve stad, met een bruisend cultureel leven, gevarieerde uitgaansmogelijkheden, een rijk shopping-aanbod en tal van historische en toeristische trekpleisters”, vertelt schepen voor toerisme Koen Kennis. “We zoeken constant de synergie tussen toeristische en economische promotie. Met initiatieven zoals het culinaire festival Smaakmeesters, de campagne voor de maandelijkse winkelzondagen Antwerpen is Open, de toeristische jongerengids This is Antwerp en tal van evenementen, zorgen we er voor dat Antwerpen nationaal en internationaal te boek staat als een boeiende stad met een unieke ‘vibe’. Het diverse shopping-aanbod in onze stad, in combinatie met sfeervolle restaurants, cafés en uitgaansplekken, is zeer populair bij consumenten die op zoek gaan naar een totaalbeleving.”

Ook voor de toekomst zijn de vooruitzichten positief. Door onder andere lovende woorden van reispers zoals Lonely Planet, dat Antwerpen verkoos als een top 10-bestemming voor 2018, komt de stad steeds vaker voor op de bucketlist van bezoekers. Ook projecten die nu in de pijplijn zitten, zoals de renovatie van het KMSKA, MoMu en Het Steen, zullen de komende jaren bezoekers blijven aantrekken en verrassen.

Ook Didier Boehlen, voorzitter van de Antwerp Hotel Association, is positief: “Een goede groei van zowel de toeristen als de zakelijke bezoekers maakt Antwerpen op lange termijn een economisch duurzame bestemming. De voorbije jaren zijn er door de sector dan ook zware investeringen gedaan waardoor we nu een kwalitatief sterk aanbod hebben. Ook de komst van nieuwe hotels zoals Hotel Franq, Hotel Riga, de Gulden Schoen en Hampton by Hilton heeft de stad opportuniteiten gegeven om deze kwaliteit naar de buitenwereld te promoten. We hopen dat op lange termijn onze reputatie tot in verdere continenten (Azië, Noord- en Zuid-Amerika) bekend wordt zodat we meer toeristen van deze bestemmingen kunnen ontvangen, ze blijven namelijk langer en zijn bereid meer te betalen.”