Mocht je Antwerpen anno 2020 en haar diverse bewoners op papier vastleggen, hoe zou dat eruitzien? Met die vraag stapten we naar vijf jonge grafische kunstenaars. Zij bliezen de eeuwenoude traditie van de iconografie en het portretteren met plezier nieuw leven in, elk in hun eigen stijl, vanuit hun eigen achtergrond. Inspirerend, hedendaags en intrigerend…

Het jaar 2020 blijft in ons geheugen gegrift staan als een bijzonder jaar. Tijd om de stad en haar bewoners van diverse pluimage net nú vast te leggen, dacht het Prentenkabinet van Museum Plantin-Moretus. Ze vroeg aan vijf jonge grafische kunstenaars om naar de stad te kijken, naar haar architectuur, haar symboliek en haar inwoners, die gekenmerkt worden door een enorme diversiteit.

Eeuwenlang deden de allergrootsten het hen al voor. In etsen, schilderijen en tekeningen van het straatbeeld, en portretten van de allerrijkste adel tot de man – of vrouw – in de straat.

Van donkere lithografieën en kleurrijke collages, tot ingekleurde pentekeningen, schetsen in balpen en animatie-achtige mythologische wezens tegen de achtergrond van iconische stadsgezichten. Vijf getalenteerde jonge mannen en vrouwen lieten hun fantasie de vrije loop en bemachtigden met hun werk een plaatsje in de permanente collectie van het Prentenkabinet. De plek, waar zowel oude meesters, als hedendaagse collega-kunstenaars en huidige bezoekers met evenveel bewondering meekijken.

DE KUNSTENAARS: Imge Özbilge, Adriaan Marin, Emma Verhulst, Toon Verbraeken en Santiago Evans.

Foto’s: www.museumplantinmoretus.be