Twintig jaar na Du mentir-faux, haar eerste solotentoonstelling in Brussel, in de antichambres van het Paleis voor Schone Kunsten, staat de Belgische beeldend kunstenaar Ana Torfs opnieuw in Bozar, met vier nieuwe installaties die nauw vervlochten zijn en onverwachte combinaties aangaan.

In Sideshow verschijnen en verdwijnen — in een abstract decor met veelkleurig licht — een reeks vermomde figuren, zoals een geisha, een clown, vogelmensen en een illusionist met grote handen. In de filmische beelden, die in stop-motion werden opgenomen met diverse performers, keert Ana Torfs terug naar enkele oude voorliefdes: theater, stille film, poppenkast, butoh, circus, maskerade en cabaret. De parade is zowel macaber, ontroerend, angstaanjagend als komisch.

Een tweede werk, When You Whistle, It Makes Air Come Out, is geïnspireerd op een fragment uit een boek van de Zwitserse psycholoog Jean Piaget, The Child’s Conception of Physical Causality (1927). De antwoorden die kinderen formuleren op vragen als ‘waarvan is wind gemaakt’, ‘waar komt de wind vandaan’, ‘wat gebeurt er wanneer je blaast’, of ‘waar komt de lucht in je mond vandaan’, zijn onschuldig en verrassend. Deze projectie vormt een tweeluik met The Shadow Is Black and in the Darkness It Can’t Show, waar in een donkere kamer een onzichtbare man vruchteloos leven tracht te blazen in een pop.

In de installatie Echo’s Bones/Were Turned to Stone lig je met een koptelefoon op een handgeknoopt wollen tapijt dat door de kunstenaar ontworpen werd. De praatzieke nimf Echo wordt door de godin Juno gestraft en kan voortaan nog alleen mensen napraten. Eenzaam en verlaten sterft ze in een grot. Haar beenderen verstenen, maar haar stem leeft voort en verdubbelt elke klank. In Echo’s Bones/Were Turned to Stone hoor je een vrouwelijk personage dat haar geest lijkt te ordenen in een anaforische keten van eindeloze associaties, referenties en feiten. Ze is gefascineerd door dode kunstenaars, schrijvers, acteurs, zangers, filmregisseurs en componisten. Haar talloze opsommingen worden afgewisseld met gezucht en gesteun, wat dan weer overgaat in feitelijke beschrijvingen van de werking van het menselijk lichaam of de toestand van de planeet. Zo lang ze praat, bestaat ze.

Tickets: Vrije toegang
Steun: Vlaamse Overheid

Foto: Ana Torfs, Sideshow, 2019 © photo Ana Torfs / www.bozar.be