Wat doe je wanneer je nog twee maanden niet op restaurant kan? Coronaproof dineren in een luxehotel natuurlijk! Hoe gaat dat in zijn werk? En wat kan je van zo’n diner verwachten? Onze redactie testte het gloednieuwe concept ‘Side by sight’ voor je uit. “Vanavond klinken we op de horeca.”

Hoe graag we de horeca ook steunen, toch botsen ook wij op de beperkingen van takeaway. Een volle zak plastic, een puzzel van garnituren en ondertussen hebben we ook elke hoek van onze eetkamer gezien. Laten we eerlijk zijn, een restaurantervaring thuis kan niet tippen aan een écht restaurant. Daarom sprongen we een gat in de lucht toen we het concept ‘Side by sight’ ontdekten. Drie chefs? Eén luxehotel? Een viergangenmenu? Say no more! 

Vertige by Kevin Perlot 
Donderdagavond testten we het menu van Kevin Perlot uit. De 26-jarige chef staat aan het roer van het Brusselse Vertige restaurant. We ontmoeten hem kort na het eten. “Ik ben blij dat ik weer kan koken voor mensen”, vertelt hij. “Vertige was nog maar vier maanden open en we moesten weer dicht. Takeaway is een tijdelijke optie, maar dit leunt al iets dichter aan tot wat ik als chef gewoon ben. De samenwerking met The Hotel was hét ideale moment om er weer in te vliegen.”
Om ons toch iets dichter bij een echt restaurant te brengen, heeft Perlot een viergangenmenu samengesteld. “Het belangrijkste is dat de producten tot hun recht komen. Ook in deze setting. Bij Vertige werken we met vijf verschillende tuinen.  Vier komen uit Brussel, de laatste is die van L’air du temps (lacht). De filosofie die ik toepas in Vertige, wou ik vanavond zeker doortrekken. Pure keuken met échte ingrediënten, heerlijk toch?”

Twee sleutels
In de meeste hotels die een diner aanbieden, krijg je het menu opgediend op de kamer, maar dat is hier niet het geval. Bij aankomst krijgen we twee sleutels. Eén voor onze kamer en één voor het ‘privérestaurant’. “Wanneer worden we verwacht?”, vragen we aan de balie. Het is ondertussen al 20 uur. “Het restaurant is al open, de chef is klaar om te beginnen.” Nog even opfrissen op de waanzinnige kamer – hallo uitzicht! – en we zijn er helemaal klaar voor. Mijn kinderlijk enthousiasme wordt aangewakkerd. We gaan op restaurant!
 
“Het is groots in zijn eenvoud, zoals bijna alles aan deze avond.”
 
“Bonjour! Amusez–vous!”, we worden ontvangen met een glimlach, ook al is het achter een mondmasker. Ons restaurant? Kamer 2210. De tafel is volgens etiquette ingedekt en de champagne staat klaar. We klinken op de horeca. Op het scherm naast onze tafel krijgen we het menu én een foto van onze chef te zien. Ons glaasje champagne is op, het brood staat op tafel, we kunnen beginnen. Doorheen het diner is het personeel ter onze beschikking. “Dat is wat je met takeaway niet meekrijgt”, merkt mijn vriend op. “De gastvrijheid, de professionele uitleg en de details die tot op de puntjes afgewerkt zijn. Amai, dat heb ik gemist.” Hij heeft gelijk. De vlekkeloze bediening maakt de avond helemaal af.

Het menu
We krijgen een viergangenmenu voorgeschoteld. “Het brood is zeker goedgekeurd”, lach ik. Het brood is namelijk een van de belangrijkste zaken van een geslaagd diner. Het eerste hapje is gemarineerd eigeel met lichte bleekselderijmousse. Simpel, licht en lekker. Ook bij het eerste voorgerecht komt veel finesse samen. Rode biet, kokkels, ansjovis, poeder van eekhoorntjesbrood. Groenten en vis spelen duidelijk een hoofdrol in Perlots keuken. Een van mijn favorieten die avond? Wilde zeebaars, spinazie, mierikswortel, geroosterde citroenpasta. De vis is overheerlijk! Ook het hoofdgerecht is top: eend uit de Dombes, gekonfijte kweepeer, jeneverbessensap. Het vlees is perfect gegaard en in goed gezelschap van gekonfijte kweepeer en jeneverbessensap. We sluiten af met een dessert om u tegen te zeggen. Romige pure chocolade, knapperige feuillantine, berberis. Is dit het lekkerste dessert dat ik ooit heb gegeten? Het komt alvast in de buurt.

Tekst: Martyna Majchrzak

Foto’s: www.ambiance.be