We hebben ondertussen vijf dagen achter de rug met de nieuwe formule “digitale boekenbeurs”. Tijd dus om een eerste balans op te maken. Op donderdagavond, 5 november zijn 158 auteurs op de Boekenmarathon bij Tom De Cock op bezoek geweest; deels live in de studio van Antwerp Expo of via videocall. Alle genres komen aanbod zoals beloofd: van een piepjonge zestienjarige auteur tot grote literaire gevestigde waarden, van kinderboekjes voor eerste lezertjes tot academische studies. Kortom, we brengen heel veel boeken dicht bij de boekenliefhebbers.
 
Uit de eerste cijfergegevens constateren we dat de kijkers van VRT NU ons digitaal concept absoluut kunnen smaken. We noteerden alvast meer dan 30.000 kijkers  van de Boekenmarathon en het Boekenfeest van Radio 1 en  meer dan 37.000 video’s zijn bekeken. Zestig  procent van de kijkers bekijkt uitgesteld de opgeknipte interviews terwijl 40% aan de livestream gekluisterd is.
 
De gemiddelde kijkduur per boekenliefhebber is net geen halfuur (29’48”). Livestreamers blijven wel beduidend langer geboeid plakken (gemiddeld 38’48”) dan on demand-kijkers (17’30”).
Het kijkcijfergemiddelde van de dagelijkse compilaties op Eén staat op 50.340  met fraaie uitschieter van 156.383 live kijkers.
 
Een zelfde tendens zien we ook op de website en de verschillende social media kanalen. Meer dan 14.000 bezoekers vonden reeds hun weg naar www.boekenbeurs.be, goed voor 103.000 paginaweergaven. Sinds de start van de Boekenbeurs werden onze Instagram Stories tot op heden 43.000 keer bekeken, en  bereikten we 45.000 unieke contacten op Facebook.
 
We merken ook dat de Boekenmarathon alle leeftijdsgroepen heel goed vertegenwoordigt wat een mooie spreiding oplevert. Iets meer dan een vierde van alle kijkers is jonger dan 34 jaar.
 
Het team van Boek.be en de auteurs zijn enthousiast over dit concept en de dynamische verfrissende aanpak van Tom zorgt voor een mooi project in het boekenvak. Allemaal positieve berichten die ons de energie geven voor de komende zeven dagen. Ons programma blijft krachtig en we zijn er dan ook van overtuigd dat het boek in deze donkere tijden bij de mensen thuis en in de boekhandel ten volle onder de aandacht blijft.

Foto: Nele Vandenbroecke / www.boekenbeurs.be