Kenia of Kalmthout? Braziliaans regenwoud of Kempens bos? Lake District of Kempense Meren? De adembenemende affiches op de bussen van De Lijn laten er de komende weken geen twijfel over bestaan: ook een vakantie in Vlaanderen levert steevast wow-momenten op.
Verrassend, klimaatvriendelijk én voordelig voor de lokale economie: de voorjaarscampagne van Vlaanderen Vakantieland zet de troeven van een dichtbijvakantie uitgebreid in de verf.  

Landschappen die doen dromen. Je ziet ze vanaf 14 mei in heel Vlaanderen verschijnen op de bussen van De Lijn. Promotie voor een verre bestemming? Fout! De foto van een Afrikaanse savanne blijkt een kiekje van Grenspark Kalmthoutse Heide. En het uitbundig groene Braziliaanse regenwoud is in realiteit een Kempens bos.

De boodschap van de voorjaarscampagne van Vlaanderen Vakantieland – een initiatief van de vijf Vlaamse provincies in samenwerking met de private logiessector – is simpel: laat je verwonderen in eigen land. De landschappen op de vijftien affiches bewijzen hoe mooi en bijzonder Vlaanderen is. Gedeputeerde voor Toerisme Jan De Haes ziet een extra voordeel: “Je hoeft geen honderden kilometers met de auto te rijden of urenlang te vliegen om je te laten verrassen. Reizen in Vlaanderen Vakantieland houdt je ecologische voetafdruk klein. Ook het toerisme ontsnapt niet aan de klimaatdiscussie. Een dichtbijvakantie vormt het perfecte antwoord. De ruim 800 logies waarmee we samenwerken, liggen op een boogscheut van je deur. De uitbaters trakteren je op een warm welkom, een kwaliteitsvolle service en een prima kennis over de regio.”

5,7 miljoen euro omzet

Reizen in eigen land betekent ook: proeven van streekgastronomie, fietsen, wandelen en een attractie of museum bezoeken. Binnenlands toerisme vormt dan ook een belangrijke meerwaarde voor de lokale economie. Een reisgezelschap besteedt gemiddeld 530 euro tijdens zijn verblijf in Vlaanderen. Gedeputeerde voor Toerisme Jan De Haes: “De diverse campagnes van Logeren in Vlaanderen Vakantieland zorgden in 2018 voor een bruto omzet van 5,7 miljoen euro in onze provincie, waarvan 4,86 miljoen euro voor de regio’s Kempen en Scheldeland en 858.000 euro voor de steden Antwerpen en Mechelen. Ook de vakantiecheque blijft populair: in 2018 inden onze logiesuitbaters cheques voor een totaal bedrag van 57.000 euro. Reiziger, ondernemer én klimaat: iedereen wint bij de trend naar meer toerisme dicht bij huis. Met deze voorjaarscampagne maken we ongetwijfeld weer heel wat Vlamingen warm voor een vakantie in eigen land.”

Honderden aanraders voor een weekendje weg of korte vakantie in het boek ‘Logeren in Vlaanderen Vakantieland’ – verkrijgbaar bij elke dienst voor toerisme – en op www.logereninvlaanderenvakantieland.be.
 
Bestel de Vakantiecheque op www.devakantiecheque.be.
 
Inspiratie voor fijne uitjes op www.vlaanderenvakantieland.be.

Foto: Provincie Antwerpen