Het is zover! Zopas werd de pilotaflevering van Four and a Living Room gelanceerd op YouTube. Na een testpilot volgt nu de finale versie van de eerste aflevering. Wat uniek is aan deze tiendelige webreeks met afleveringen van gemiddeld zo’n 22 minuten? Hij werd zonder enig budget gedraaid met de specifieke bedoeling om de acteer-, tv– en regiecursisten van Badass Intensive Acting Studios by Hollywood Actor’s Showcase een forum te geven. Credits op filmsite IMDb zijn immers erg belangrijk voor aspirerende acteurs en filmmakers en bij Badass intensive Acting Studios wilde men de eigen leerlingenzo goed mogelijk ondersteunen. Met een hele serie als resultaat.

LINKS: www.badasspr.com en www.intensiveacting.com

 

 

Het idee

‘De bedoeling was niet om een reeks te maken die eruit ziet als een dure tv-serie,’ weet Dirk Vandereyken te vertellen, ‘maar we hebben wel opgenomen met dezelfde professionele filmapparatuur die we vaak ook bij de les gebruiken, waaronder een Sony FS5-III. Daarbij liet ik talentvolle cursisten als Mohamed Charef en Marian Michiels steeds meer doen, zodatze ook ervaring konden krijgen achter de camera. Ook konden we rekenen op ervaren licht– en geluidman Ignace Thant.’

Toch was de serie niet helemaal Dirks idee. ‘Enkele jaren geleden wilden we al een reeks opnemen, maar de man die ons had gecontacteerd om die te produceren, bleek niemand te kunnen betalen. In de jaren daarna wilde ik mijn studenten onder andere introduceren in de filmwereld en hen laten netwerken door hen Q&A’s te laten leiden op het Brussels International Fantastic Film Festival, waar ik altijd zelf enorm graag aan heb deelgenomen. Daar zag ik echter dat interviews afnemen en gesprekken leiden toch gedeeltelijk andere vaardigheden vereist dan acteren, dus integreerde ik mijn presentatie– en debatcursus in een aparte tv-opleiding.’

Die cursus mondde uit in een idee voor een online kanaal. ‘Ik ben al jaren auteur en journalist,’ vervolgt Dirk, ‘en ook als pr-consultant weet ik maar al te goed hoe belangrijk een kanaal als YouTube kan zijn. Zelfs als je geen kijkers voor jou weet te winnen, kan je ervaring opdoen voor een camera én kan je jouw eigen programma’s creëren. Toen de man van een van mijn cursisten interesse toonde in een eigen online kanaal, volgden er een aantal vergaderingen. We waren in een vergevorderd stadium: er was een website, een naam, een logo, een filmstudio, een succesvolle persdag die ik had georganiseerd tijdens het Filmfestival van Cannes… alleen wilde de producer meer zijn eigen ding gaan doen en begonhij dat project in eigen handen te nemen, terwijl het mij vooral om mijn cursisten te doen was. Dus zijn we elk onze eigen weg gegaan

Daarna duurde het nog even voor Four and a Living Room vorm begon te nemen. ‘Dat gebeurde pas toen ik bezoek kreeg van Laetitia Vander Meulen, die ook een van de hoofdrollen speelt in de reeks. Ze had een geweldig idee dat hier en daar gelijkenissen vertoonde met de serie die ikal jaren daarvoor had willen opnemen en ze is een van de weinige mensen die ik volledig vertrouw, dus moest ik er niet lang over nadenken.’

Dirk trommelde in het midden van de coronacrisis zijn acteerstudenten op en begon de verhalen van hem en Laetitia in scriptvorm te gieten. Het resultaat: tien afleveringen van elk zo’n 22 minuten. ‘Al zitten er een paar kortere bij,’ vult Dirk aan.

De serie zelf gaat over drie acteerstudenten die al lang samenwonen in een gemeenschapshuis. Een vierde—Ronny—blijkt om onduidelijke redenen te zijn vertrokken. ‘De overgebleven studenten praten niet graag meer over hem,’ legt Dirk uit. Wanneer het groepje twintigers een nieuwe huisgenoot over de vloer krijgt, komen er heel wat dingen los. Gaandeweg worden er geheimen onthuld en komen we meer te weten over de levens van de studenten, waarbij de sfeer lichtjes verschuift van pure comedy naar drama.

‘De juiste balans vinden was enorm belangrijk,’ zegt Dirk. ‘Het was al snel duidelijk dat dit een hilarische dramedy zou worden, maar Laetitia was ook duidelijk: ze wilde een aantal problemen aankaarten waar mensen van haar leeftijd vaak mee worstelen. Dat het niet altijd even komisch is en soms behoorlijk dramatisch wordt, hoort er dus bij. Omdat we wisten waar we naartoe wilden, konden we aan behoorlijk veel “foreshadowing” doen. Ik hebhet grootste gedeelte van het schrijfwerk en het regiewerk op mij genomen, want Laetitia wilde zich concentreren op wat ze écht wilde doen: actrice zijn. Dat is haar geweldig goed gelukt… wat overigens ook voor mijn cursisten geldt!’

Een andere moeilijke taak was er voor zorgen dat alle cursisten van Badass Intensive Acting een rol konden krijgen. ‘We zijn geen full-time opleiding, onze groepscursussen vinden doorgaans plaats op woensdagavonden, vrijdagavonden, zaterdagen en zondagen. Bovendien geef ik zowel online als live in Antwerpen, Brussel, Leuven, en Gent les, wat ook betekent dat mijn cursisten over het hele land verspreid zijn. Toch hebben ze bijna allemaal moeite gedaan om er vaak te kunnen deelnemen, zonder dat ze daarvoor betaald worden. Tenzij we toch een centje kunnen verdienen met de webreeks, natuurlijk.’

De opnames gebeurden tijdens periodes waarin strenge coronamaatregelen van kracht waren. ‘We moesten ons dus aan alle regels houden, maar we zijn daar eigenlijk wat verder in gegaan dan nodig. Zo lieten we iedereen élke week een of twee keer testen bij het binnenkomen. Dat zorgde ervoor dat je soms een kwartiertje afgezonderd moest zitten, maar op die manier konden we er ons bijna van verzekeren dat niemand ziek zou worden.’

Daarbuiten waren de middelen van een dure tv-productie er natuurlijk niet.

‘Het oorspronkelijke idee was zelfs om maar op een locatie op te nemen, vanuit een enkele camerahoek. Bijna alsof je naar een theatervoorstelling of een klassieke sitcom zit te kijken. Dat kon ik echter niet over mijn hart krijgen en hebben we dus altijd meerdere shots genomen, al moest het vaak sneller gaan dan wat ideaal is. Daardoor heb je minder tijd om met het acteren zelf bezig te zijn en omdat lang niet iedereen vaak beschikbaar was, konden we ook niet altijd werken met de belichting die we wilden, maar dat wisten we natuurlijk op voorhand. Er is een reden waarom we gekozen hebben voor een webserie, natuurlijk. Met deproductiewaarde van een Netflixreeks kunnen we vanzelfsprekend niet wedijveren.’

De cast: Dit zijn de vier hoofdpersonages uit Four and a Living Room:

ABDUL AHMED LBWELLA III (de West-Vlaamse Wesley Ngoto): Abdul is een student burgerlijk ingenieur die oorspronkelijk uit de Republiek van Kongo afkomstig is en er prat op gaat dat hij een deel vormt van de Black Lives Matter-beweging. Toch lijkt hij zijn ouders verborgen te houden voor zijn vriendin, de melodramatische Debby (gespeeld door Eliza Moreels). Waarom precies, kom je pas in latere afleveringen te weten.

GAËLLE LEFRAY (de Brusselse Laetitia Vander Meulen): Gaëlle is een tweetalig genie en studente dierengeneeskunde met blokjes en een bril… die helaas ook de weg kwijt is. Ze heefteen moeilijke thuissituatie gekend en heeft moeite met stress, waardoor ze vaak impulsief reageert. Eenmaal ze is ‘bijgekomen’, voelt ze zich meestal zo schuldig dat ze ten rade gaat bij haar vriend(inn)en en dan een tijdje overtuigd geraakt dat zij haar wel doorhebben… tot uiteindelijk blijkt dat dat niet zo is en ze opnieuw moet toegeven dat ze het eigenlijk allemaal niet zo goed weet. Gaëlles moeder heeft zelf haar studies niet afgemaakt en pusht haar dochter eigenlijk een beetje om haar eigen dromen nu waar te maken—een gegeven dathaar best wel vaak parten speelt.

ALINA HOPONENKO (Natalija Surlich uit Aalst): Alina is een bijzonder excentriek meisje dat al 3 jaar lang een ‘sabbatjaar’ aan het nemen is. Hoe ze voldoende verdient om haar kamer te blijven betalen en geregeld ook nog eens te trakteren, weet niemand, al is het ’t onderwerp waar het meest over gedebatteerd wordt in het gemeenschapshuis. Tussen de kotgenoten heersen er allerlei speculaties over ‘het geheime leven van Alina’, wat ook nog eens gevoed wordt door haar nachtelijke uitstappen. Tijdens die uitjes doet ze telkens weer een andere extravagante outfit aan, soms zelfs tot in het verbijsterende toe. Een consensus over waar ze precies naartoe gaat, is er niet en een paar schuchtere pogingen van haar kotgenoten om haar te volgen zijn voorlopig op nog niets uitgedraaid.

MARCEL LEENTJES (Niels De Coster): Marcel is student politicologie, maar hij heeft een handicap: hij lijdt aan het syndroom van La Tourette. Vloeken doet hij zelden, maar hij heeftzenuwtics die zich vaak op de slechtst mogelijke manieren uiten. Marcel is zich bewust van zijn aandoening en probeert die zoveel mogelijk verborgen te houden, maar hij is héél populair bij een aantal van zijn medestudenten, die hem eigenlijk een beetje misbruiken wanneer er moet geklaagd gaan worden bij het secretariaat of de profs. Hij heeft een minderwaardigheidscomplex, maar om een of andere reden lijkt Alina zich wel aangetrokken te voelen tot hem.

Over de cursus : Badass Intensive Acting Studios by Hollywood Actor’s Showcase vormt onderdeel van Badass Intensive Courses, dat dan weer een initiatief is van pr-bureau Badass pr.

De cursus werd zo’n 15 jaar geleden in het leven geroepen als antwoord op het feit dat de meeste acteeropleidingen in het land vooral theater– en toneelopleidingen zijn en zich bovendien vaak niet op acteren alleen focussen. Al snel volgde er een samenwerking met Hollywood, waaronder Hollywood Actor’s Showcase, waar talenten als Scarlett Johansson, Drew Barrymore, en Giovanni Ribisi werden opgeleid. Ook grootheden als Anthony Hopkins, Brad Pitt, en Jennifer Aniston kwamen er op de lesvloer. Ook is er een hechte band tussen Badass Intensive Acting en andere acteerleraars, talentagents en castingdirectors.

Badass Intensive Acting Studios is een van de enige cursussen in de Benelux die zich vooral bezighoudt met camerawerk en acteren voor film en tv. Slechts een paar van Dirks collega’s bieden gelijkaardige cursussen op niveau aan. Ook is het de enige acteercursus waar alle grote technieken aan bod komen, dus niet alleen die van Stanivlavski, Adler, en Meisner, maar ook die van Strasberg, Chekhov, en Uta Hagen, aangevuld met het veel modernere Practical Aesthetics en de eigen acteertechniek, R.E.P.E.A.T.

Een ander uniek aspect van de cursus, is dat er wordt les gegeven met twintigbeurtenkaarten, waarbij elke beurt staat voor 2 uur live of online les, of voor 1 uur privéles. Dezelfde kaart kan gebruikt worden voor eender welke les, of die nu plaatsvindt voor de computer of live in Antwerpen, Brussel, Gent, of Leuven. Bovendien werkt Badass Intensive Courses multidisciplinair en kan je met dezelfde twintigbeurtenkaart een cursus tv, zang, presentatie– en debattechnieken, communicatie, hypnose, schrijven, of leugendetectie volgen.

Die multidisciplinaire aanpak is erg gesmaakt. Zo kan het zelfs als acteerstudent erg nuttig zijn om enkele beurten op de kaart te wijden aan ‘vocalcoaching’ of zangles, bijvoorbeeld omlanger op de set te kunnen staan of ‘stemmetjes’ te doen tijdens voiceovers zonder de stem te beschadigen, terwijl de leugendetectieles een geweldige manier is om sneller emoties te kunnen lezen en zelf ook te beseffen welke lichaamshoudingen, bewegingen, en spiercontracties welke gevoelens tonen—een groot voordeel bij zowel het analyseren van film– en tv-fragmenten als bij het eigenlijke acteren en natuurlijk ook nuttig in het dagelijkse leven of in de zakensector

Contacteer ons

Natuurlijk zouden we het erg fijn vinden als je bericht over onze serie en acteercursus., en deze info deelt met jouw luisteraars, lezers, en/of kijkers. Ook zijn onze crewleden en cursisten vanzelfsprekend beschikbaar voor interviews.

Je kunt ons bereiken via dirk@badass.be of +32 (0)494 38 27 44

Alvast hopelijk tot gauw!

Het team van Badass pr, Badass Intensive Acting Studios, Badass Intensive Courses en Four and a Living Room