Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, kent een premie van 87.000 euro toe aan de vzw Rijn – en Binnenvaartmuseum voor de restauratie van het schip ‘Mon Désir’ in Antwerpen. Dit schip, een sleepspits, is samen met de ‘Bon Crédit’ een van de meest gaaf bewaarde exemplaren. Ze zijn in 2012 beschermd als varend erfgoed.
Historiek
Spitsen waren tussen 1890 en 1970 beeldbepalend op onze kanalen. Eerst werden de spitsen gesleept, vanaf 1945 kwamen de gemotoriseerde spitsen in opgang.
Het schip is een transportwerkpaard en technisch product van de industriële revolutie. Met de industrialisatie ontstond een vraag naar vaartuigen die goedkoop bulkproducten zoals steenkool konden vervoeren. De bouw en afmetingen van de sleepspitsen zijn nauw verbonden met de bouw van kanalen en bijhorende sluiscomplexen vanaf het begin van de 19de eeuw. De maximum scheepsmaten van 38,5 meter lengte en 5,05 meter breedte waren een gangbare standaardmaat.
De ‘Mon Désir’ werd in 1913 gebouwd en was oorspronkelijk bedoeld voor het vervoer van droge lading. Op het schip zijn het woonverblijf in het achteronder en de complete uitrusting op het dek, inclusief de lieren en ankers, bewaard gebleven. Dankzij een beheerspremie van de Vlaamse overheid zal deze sleepspits worden gerestaureerd. De schipperswoning wordt in originele staat gebracht, het houten roer wordt hersteld en het vaartuig krijgt een grondige werfbeurt, noodzakelijk voor de goede instandhouding van het onderwaterschip.
De ‘Mon Désir’ maakt deel uit van het Rijn- en Binnenvaartmuseum. Dit drijvende museum dichtbij het MAS in Antwerpen bestaat uit drie schepen: de ‘Mon Désir’, het motorschip ‘Angele’ en de motorspits ‘De Liomar’. De schepen zijn publiek geheel of gedeeltelijk toegankelijk. De tentoonstellingsruimte van de ‘Mon Désir’ bevindt zich in het laadruim.