82.651 mensen bezochten in 2016 een voorstelling in de Arenberg in Antwerpen. Dat zijn er maar liefst 20.000 meer dan het jaar voordien. De indrukwekkende cijfers zijn te danken aan een breed en kwalitatief aanbod van gevestigde waarden in combinatie met gedurfde keuzes voor jonge makers.

20.000 extra bezoekers in 2016

82.651 mensen kochten in 2016 een ticket voor een voorstelling in de Arenberg in Antwerpen tegenover 62.389 in 2015. In 2016 telde Arenberg 20.000 extra bezoekers. Heel wat voorstellingen waren al lang op voorhand uitverkocht. Tijdens de shows van o.a. Alex Agnew, An Nelissen, Adriaan Van den Hoof, Bart Peeters, Bill Bailey, Boudewijn de Groot, Kommil Foo, Michael Van Peel, Philippe Geubels en Stijn Van de Voorde, zat Arenberg in 2016 helemaal vol.

Investeren in jonge makers

Gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens is onder de indruk van de cijfers. “Arenberg richt zich met haar uiteenlopend programma naar een breed publiek van alle leeftijden en slaagt er in om zowel de traditionele cultuurliefhebber als een divers en jeugdig publiek aan te spreken. De afgelopen jaren is daarvoor veel geïnvesteerd in verbinding maken met wat er leeft in de stad.”

Dat resulteerde in een ambitieus en vernieuwend theaterprogramma met onder meer het Mestizo Arts Festival, De Klepperkes en Love At First Sight, coproducties met jonge theatermakers als R.I.P. Juanito voor We’ve got to get real, Lobke Leirens en Maxim Storms voor Another One, Maelstrom voor Brief Aan Mijn Kind en De Mannschaft voor Liv.

Ontmoeting en uitwisseling

Directeur Yvette Deploige blijft ambitieus voor 2017: ”Dit jaar wil Arenberg nog meer de deuren open gooien naar de stad en inzetten op ontmoeting, uitwisseling en interculturele dialoog. Mourad Bekkour, nieuwe stafmedewerker bij Arenberg sinds 1 februari, krijgt de opdracht om uiteenlopende artiesten met een avontuurlijk publiek te verbinden.”