Rein Dufait / Van het reiken en het aarden
In de tentoonstelling Van het reiken en het aarden presenteert Dufait (Oostende, 1990) in de historische ruimten op de eerste verdieping een aantal oudere, maar vooral veel nieuwe werken. Tijdens de opening zal hij zijn editie voor CIAP, Boek der worstelingen: schetsboek  (een oplage van 15 unieke exemplaren, gesigneerd en genummerd op het boek en met een certificaat) voorstellen en worden ze te koop aangeboden.
27.01.2018, 19u00: Opening & presentatie editie Boek der worstelingen: schetsboek
14.03.2018, 19u00: Bezoek aan de tentoonstelling in het bijzijn van de kunstenaar.
De tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met Sofie van de Velde gallery.

Alice De Mont / subject 23
Alice De Mont (Gent, 1985) ontwikkelt in haar artistieke praktijk objecten en subjecten die in een narratieve context als personages worden opgevoerd. Ze krijgen in films en foto’s titels die beginnen vanaf 0. In haar eerste film Subject One, Miroslav Novak (2010) gaat een ruw geschetst personage op zoek naar wie hij als personage is en hoe hij zich verhoudt tot de realiteit van de scenografie waarin hij zich beweegt. Naarmate het getal in de titels stijgt, komen kleur, gezichtsuitdrukking en taal steeds meer aan bod. De afgelopen maanden ontwikkelde De Mont het denkbeeldige personage Subject 23. Dit vergevorderd individu bekleedt de positie van auteur van een reeks schilderijen (Paintings for Sculptures) die in de Grote Raadszaal zullen worden tentoongesteld.

27.01.2018, 19u00: opening
14.02.2018, 19u30: gesprek tussen Alice De Mont en kunstcriticus Dirk Pultau + screening van video’s van De Mont in CIAP CINEMA.

Guy Bleus / A scented dialogue between the postman and his electronic shadow
CIAP presenteert de tentoonstelling A scented dialogue between the postman and his electronic shadow gewijd aan de Belgische kunstenaar Guy Bleus (Hasselt, 1950). Bleus bekleedt een belangrijke positie binnen de nationale en internationale kunstgeschiedenis sinds de aanvang van zijn artistieke praktijk in de jaren zeventig. In 1979 maakt Bleus zijn pseudoniem 42.292 bekend. ‘Op 2 augustus 1979 om 14u00 pleegde ik ritueel zelfmoord door “Guy Bleus” te laten registreren als individuele merknaam en nummer. Officieel werd ik in het Benelux-merkenbureau te Den Haag het nummer 42.292’. Bleus hekelt de manier waarop administratie verwordt tot bureaucratie. Om bureaucratie in vraag te stellen, legt hij, onder de vleugels van zijn in 1978 opgerichte The Administration Centre in Wellen, zich toe op allerhande officiële documenten (identiteitskaarten, huwelijksakten, diploma’s, et cetera) die hij via rituelen transformeert en test op hun geloofwaardigheid, rechtsgeldigheid en maatschappelijke waarheid. Hij vervormt, parodieert en creëert bijvoorbeeld – naar het model van het Belgische paspoort -een identiteitskaart van planeet Mars (1979).
Het gros van zijn handelingen, waaronder fysieke objecten, zijn via de post de wereld rond gestuurd – ‘de actie is steeds onderweg’ – in het transnationaal Mail Art netwerk waarin Bleus een cruciale rol speelt. Ondanks dat we al in het begin van de vorige eeuw postale elementen aantreffen in het werk van kunstenaars uit het Surrealisme, Dada en Futurisme, is het Mail-Art Network dat in de jaren zeventig ontstaat, voortgekomen uit de interacties van de verschillende kleinere correspondentie-netwerken van Fluxus, Concept art, Arte povera, Poesia visiva, et cetera.
The Administration Centre fungeert tot heden als één van de grootste mail art archieven ter wereld met werk van meer dan 6000 kunstenaars uit meer dan 60 landen. De tentoonstelling A scented dialogue between the postman and his electronic shadow (Een geurende dialoog tussen de postbode en zijn elektronische schaduw) is geïnspireerd door de titel van één van Bleus’ manifesten over communicatie (1994). Aan de hand van historische installaties, nooit eerder tentoongesteld drukwerk en Mail Art correspondenties uit Bleus’ persoonlijke archief, biedt de tentoonstelling een hedendaags perspectief op het omvangrijke oeuvre van deze onterecht onderbelichtte kunstenaar.

27.01.2018, 19u00: opening
04.03.2018, 14u00: lezing door kunsthistoricus Johan Pas over zijn nieuwste publicatie Artists’ Publications: The Belgian Contribution met bijzondere aandacht voor het door Guy Bleus uitgegeven drukwerk.

Deze tentoonstelling werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van Freddy Bleus, arteVentuno Archives, de Nationale Bank van België en CCHA.
CIAP
Lombaardstraat 23
3500 Hasselt
www.ciap.be
Foto rechts: Rein Dufait Torso, 2017, cement, zand, 48x47x32 cm (foto Michiel De Cleene)
Foto links: Alice De Mont
Foto top: Guy Bleus – Value-Shredder, costume. 1982