Het restauratieatelier van het KMSKA ziet tijdens de sluiting van het museum de kans om meer dan honderd kunstwerken te restaureren. Dankzij hun behandeling kan je kan ze weer in hun originele staat voor decennia bewonderen in onze zalen. Het atelier is met al die ervaring wel wat gewend. En toch. Recent werkten vier restauratoren simultaan aan drie werken van dezelfde kunstenaar. En dat is bijzonder, zelfs voor ons doen. Wie is de schilder van deze werken?

Het altaarstuk De val van de opstandige engelen is één van de absolute topstukken van het museum. Schilder? Frans Floris. Het KMSKA heeft nog meer werk van Floris, zoals Het oordeel van Salomo en Het banket van de goden. Dankzij de steun van het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché kan het KMSKA ook die werken tegelijk restaureren. De val van de opstandige engelen wordt gerestaureerd met steun van de Vlaamse overheid. 

Verschillende werken tegelijk restaureren heeft vele voordelen. De restauratoren kunnen samen vergelijken en onderzoek verrichten. In dit artikel kijken we alvast eens naar de persoon Floris en hoe zijn biografie verweven is met zijn beeldtaal. In een volgend artikel buigen we ons eerder over zijn gebruikte pigmenten en laagopbouw.

Italië forever
Frans Floris (1519/1520-1570) is zowat de Rubens van de 16de eeuw. Hij verblijft als twintiger een tijdlang vooral in Rome. Daar kijkt hij goed naar Michelangelo en Rafaël in het Vaticaan. Naar de Sixtijnse kapel, die Michelangelo in 1483 afwerkte. Net als Rubens na hem is hij onder de indruk van antieke beelden en reliëfs. Die worden volop opgegraven als hij in Rome is. Zijn Italiaanse tijd zorgt voor een niet aflatende inspiratiebron bij zijn terugkeer naar Antwerpen rond 1546.

Foto: www.kmska.be