Antwerpen heeft opnieuw een geslaagd toeristisch zomerseizoen achter de rug. Tijdens de zomermaanden, van 1 juni tot en met 20 augustus, bezochten bijna 4 miljoen dagtrippers en 800.000 verblijfstoeristen de stad.
Tal van attracties, hotels en evenementen in de binnenstad kijken terug op een zeer mooie zomer. Het aantal dag- en verblijfstoeristen steeg met 2,22% ten opzichte van 2017. De stijging was het grootst in juni. De pieken lagen op het laatste weekend van juli en op 15 en 18 augustus, met de vele evenementen in de Antwerpse binnenstad zoals het WK-fandorp, de Antwerp Pride en het Bollekesfeest.

Populair bij buurlanden
Ruim 41% van de getelde dagjesmensen komt uit het buitenland, met de buurlanden op kop. Koen Kennis, Antwerps schepen voor toerisme: “We zien dat vooral de Nederlandse dagtrippers hun weg naar Antwerpen vinden. Ze vertegenwoordigen ruim een vijfde van het totale aantal dagtoeristen in Antwerpen. Onze noorderburen weten de Antwerpse zomer te smaken: de talrijke unieke evenementen, in combinatie met het top-winkelaanbod en de vele gezellige restaurants en cafés, zijn een succesformule.”

Verblijfstoerisme
In het verblijfstoerisme nam de gemiddelde kamerbezetting toe, tot bijna 78%, wat een stijging is van 6,5% tegenover vorig jaar. Dat ook de gemiddelde kamerprijs met 7% kon stijgen is goed nieuws voor de hotelsector, die zich na een uitdagend 2016 en een positief 2017 volledig herpakt heeft. Grote evenementen zoals de Antwerp Pride en de twee Tomorrowland-weekends zorgden voor extra overnachtingen. Ruim 65 % van de verblijfstoeristen komt uit het buitenland, met Nederland op kop, gevolgd door Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Cruises
Net zoals de voorbije jaren komen de zee- en riviercruises in groten getale naar Antwerpen. Dit jaar lagen er al 11 zeecruiseschepen aan de kaaien, goed voor 8.879 passagiers; in het najaar komen er nog 14 schepen langs. 214 riviercruises kwamen van juni tot en met augustus toe in de stadshaven. Dat zijn er 9 meer dan tijdens de zomerperiode van vorig jaar en goed voor 16.184 passagiers.

Infokantoren Visit
Visit Antwerpen ontving circa 140.000 bezoekers in de infokantoren in het Centraal Station en op de Grote Markt. Het infopunt in het Centraal Station trekt de meeste bezoekers aan, ook deze zomer met bijna 80.000 bezoekers. Met 61.000 bezoekers werd een stijging van 11,5% waargenomen aan het infocentrum op de Grote Markt. Er werden in totaal 1.953 city cards verkocht, een stijging van 70,4% ten opzichte van 2017. De tijdelijke Baroque Festival Card werd al 806 keer verkocht.

Evenementen en attracties
Antwerpse favorieten zoals het Bollekesfeest en de Rubensmarkt waren de absolute publiekstrekkers deze zomer, naast muzikale evenementen als Jazz Middelheim of het nieuwe Antwerp Elrow Town Festival. De attractiebarometer verzamelt bezoekerscijfers van 16 voorname attracties in de stad. Sinds begin van dit jaar (tot en met juli) staat de teller op 1.234.000 bezoekers, of 4,8% meer dan dezelfde periode in 2017. Touristram geeft aan dat ze na 2 mindere zomers opnieuw op het niveau van recordjaar 2015 zitten. De Ruien konden door de droogte jammer genoeg  geen boottochtjes aanbieden. Zij kijken echter optimistisch naar het najaar met enkele nieuwigheden. Musea als het FOMU (+31%) en M HKA (47.926 bezoekers), of de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal (+9%) kenden een succesvolle zomer, mede door het festival Antwerpen Barok 2018.  AntwerpPhoto, de nieuwe internationale fotobiënnale, streek neer in het Loodswezen. De mix van fotografie en de iconische architectuur trok tijdens deze eerste editie al meer dan 15.000 nieuwsgierigen uit binnen- én buitenland.

Stadsbrouwerij De Koninck
De Stadsbrouwerij mocht deze zomer bezoekers ontvangen vanuit de hele wereld. Van Nederland over Georgië, Singapore en Zimbabwe, tijdens het eerste kwartaal van 2018 verwelkomde De Koninck maar liefst 56 verschillende nationaliteiten. Daarmee is de Stadsbrouwerij een van de meeste populaire hotspots in Antwerpen. En dat de toeristen niet enkel het bier kunnen smakenmaar ook de brouwerij zelf, blijkt uit de vele positieve beoordelingen.
In juni en juli, toen de binnenstraat van de brouwerij werd omgetoverd tot fanbasis voor de Rode Duivels, kwamen er 3500 extra bezoekers over de vloer in vergelijking met vorig jaar. Vanaf eind oktober zal die binnenstraat overdekt zijn, inclusief chalets en terrasverwarmers.